Så gör du för att starta företag en egen konsultbyrå inom PR och kommunikation
Kort om branschen
PR- och kommunikationsbranschen är bred, och omfattar allt från kommunikationsstrategi till design och innehållsproduktion.
För att starta eget i kommunikationsbranschen behöver du vara ödmjuk, nyfiken och en god lyssnare. Det gäller att förstå kundens utmaningar och problem på djupet. Passion och prestigelöshet är viktigt, och att vara villig att arbeta hårt.
Johan Castor är delägare i kommunikationsbyrån GoBrave. Han startade eget för att han ville komma vidare i yrkeslivet, göra saker annorlunda och få mer att säga till om. Att starta tillsammans med andra är en god idé och man ska inte ha för lika personligheter utan komplettera varandra.
– Kommunikationsbranschen är föränderlig. Att vara uppdaterad och ligga i framkant är ett måste, berättar Johan.
Inriktningar
Kommunikationsstrategi
Innehållsproduktion
Design
Webbproduktion
Annonsering
Sökmotoroptimering
Webbanalys
PR
Mediahantering
Vad krävs för att starta?
I samband med att du startar företag är det en hel del att tänka på. Ta del av våra tips och läs om Johan Castors erfarenheter inom olika områden nedan.
Material, inventarier och lokaler
Du behöver medel till aktiekapitalet men i övrigt inga stora investeringar. Ett bra sätt att undvika höga startkostnader är att hyra och leasa, tipsar Johan Castor om.
– Vi leasar datorer, skrivare, film- och fotoutrutsning och även programvaror. Det är ett sätt att slippa tunga investeringar i början och det är en trygghet att veta att allt funkar, och vem man ska kontakta när det inte gör det.
– Du behöver ett kontor för att träffa kunderna. Leta efter en bra hyresvärd och se till att det är lättillgängligt för kunder och leverantörer. Vi vill gärna att kunderna kommer till oss, lär känna vår kultur och träffar kollegor.
Ekonomi och juridik
– Var aldrig rädd att prata om pengar med kunder. Berätta tidigt vad det kommer kosta. En bra, personlig bankkontakt är också nödvändigt, berättar Johan.
– Generellt behöver man lägga tid på att bearbeta både nya och befintliga kunder. Sommaren är ofta lågsäsong och intäkterna ska räcka för de månaderna också. Budgetera för kompetensutveckling och bygg en buffert.
För att ta större uppdrag (inom reklam) behöver byrån en person som är godkänd ansvarig reklamutgivare. Andra avtal som kan bli aktuella är offentliga upphandlingar, sekretessavtal och avtal med tryckerier.
Som egenföretagare har du ofta inte samma ekonomiska trygghet som en anställd, varpå det är viktigt att teckna en företagsförsäkring och eventuellt ett medlemskap i en a-kassa. Se också över din sjukförsäkring, som täcker inkomstbortfall vid eventuell sjukfrånvaro. Det är nämligen vanligt att företagare saknar ett fullgott försäkringsskydd.
Programvara
För en konsult är fakturering, offert och order samt ett projekthanteringsverktyg de mest använda programmen – utöver de program som används i tjänsten. Framför allt behövs ett bokförings- och faktureringsprogram så att det blir enkelt att sköta bokföringen och ta betalt från kunder.
– De första åren tog vi hjälp med allt kring redovisning och bokföring, berättar Johan Castor om den inledande tiden på GoBrave. Idag har vi en ekonomiansvarig som sköter det mesta kring bokföring, fakturering, löner och annat. Vi använder också ett tidrapporteringssystem där uppgifterna går direkt in i Fortnox, avslutar Johan.
För att få ett bra flöde mellan alla program och undvika dubbelarbete där data flyttas mellan olika system så behövs en integration. Med en integration mellan ekonomisystemet och ett projekthanteringsverktyg synkas arbetad tid, scheman och diverse projekt med lön-, fakturering- och bokföringsprogram. Vilket sparar tid, ger kontroll och samlar allt på ett ställe.
Fortnox har en helhetslösning för konsulter som gör det både enkelt och roligt att hantera företagets administration.
Marknadsföring
Så, hur marknadsför du ditt nya företag på allra bästa sätt?
– Genom att bygga vidare på ditt kontaktnät, tipsar Johan Castor. Nätverka så mycket du hinner och be kunder om referenser. Givetvis behöver du en bra webbsida, leadsgenerering och stark närvaro i sociala medier.
En bra marknadsplan gör det enklare att marknadsföra företagets verksamhet och att följa upp resultaten. I Fortnox blogg har vi sammanställt en guide om hur du snabbt och enkelt gör en proffsig marknadsplan.
Ska du anställa?
Om du har behov av att anställa personal finns det en hel del att tänka på. I Fortnox företagsguide om lön och löneadministration har vi samlat allt du behöver veta om att anställa. Glöm inte att anmäla till Skatteverket att företaget är arbetsgivare. Med ett bra löneprogram behöver du inte vara någon expert för att hantera löner – lagar och regler är ofta inlagda och hålls uppdaterade direkt inne i programmet.
Praktisk guide – så startar du
Vi vet att det kan vara mycket att tänka på när man befinner sig i uppstartsfasen av sitt nya företag. I vår företagsguide har vi därför sammanställt information om allt du behöver veta när du startar företag – steg för steg, från start till mål.
Rekommenderad företagsform
– Aktiebolag är absolut det bästa, tipsar Johan Castor. Det är tryggare, uppfattas som mer seriöst och i många fall en förutsättning för upphandlingar, avtal och liknande.
I och med att ett aktiebolag är en juridisk person blir du inte personligt ansvarig för företagets ekonomiska åtaganden, vilket är en fördel.
Så gör du – steg för steg-guide
På följande sidor har vi samlat all nödvändig information som krävs för att starta företag.
Ta hjälp av en branschorganisation
Som egenföretagare kan det vara skönt att ha en branschorganisation i ryggen. De kan bland annat hjälpa dig med stöd i olika frågor och du får tillgång till ett nätverk med värdefulla kontakter.
Följ länkarna nedan för att kika runt bland olika organisationer:
Nystartad? Testa Fortnox gratis!
Har du nyligen startat ditt företag? Då vill vi ge dig en extra skjuts i uppstarten. Vi bjuder dig på programavgiften de första sex månaderna.
I Fortnox får du hjälp med allt från bokföring och fakturering till att hitta kunder och integrera smarta funktioner som jobbar för dig. Enkelt och tryggt, precis som det ska vara i uppstarten.
Gäller dig som startat företag de senaste tre månaderna, räknat från beställningstillfället.