Starta företag inom bygg och anläggning? Detta behöver du veta!
Kort om branschen
Att driva företag inom bygg och anläggning innebär mycket kontakt med kunder och underleverantörer. Det krävs god fysik och stor noggrannhet. Arbetet sker både ute och inne året om. Det finns många olika nischer, så arbetsuppgifterna varierar beroende på inriktning. I princip alla som startar eget i branschen har erfarenhet och expertis tack vare tidigare anställningar.
Simon Ohlsson startade sitt företag JS Bygg & Anläggning med sin kompanjon Jonas Jepson för att de ville arbeta åt sig själva. Han berättar:
– Som egenföretagare får man vara beredd att offra lite, det är inte jobb mellan 7 och 16. Men det går att få lönsamhet i den här branschen om man är noggrann.
Byggbranschen är uppdelad i trä och betong. Sedan finns det specifika underleverantörer som el och VVS. Varje område har egna regler som kräver specifika behörigheter.
– Vi utbildar oss exempelvis löpande inom byggregler, säger Simon. De uppdateras varje år och det gäller att kunna dem. Vi köper in väldigt mycket tjänster av underleverantörer och väljer bara långsiktiga samarbetspartners där personkemin stämmer.
Inriktningar
Anläggning
Betong
Bygg
El
Golv
Plåt
Rör/VVS
Plattsättning
Tak
Inom din nisch kan du specialisera dig ytterligare inom exempelvis återbruk och reparation, renovering av rörsystem, ledarskap, solceller, rivning, installation av värmepumpar, borrning, maskinentreprenad, djurstallsplanering eller kök och lister.
Vad krävs för att starta byggföretag?
Framför allt behövs en utbildning och goda yrkeskunskaper, samt rätt behörigheter och ett tillräckligt startkapital. Utbildning fås exempelvis via en gymnasieutbildning inom bygg och anläggning, för att sedan gå som lärling och därefter göra ett godkänt yrkesteoretiskt prov. Utbildning till snickare kan också finnas inom yrkeshögskolan.
Material, inventarier och lokaler
En liten orderstock. Verktyg, maskiner, säkerhetsutrustning, lokal, arbetskläder och en eller flera tjänstebilar. Även om arbetet primärt ofta inte utförs i lokalen utan på plats hos kund krävs säkra lokaler där verktyg och maskiner kan låsas in och där byggmaterial kan förvaras eller lagras.
Ekonomi
För att komma igång med företaget krävs en del startkapital, då det är mycket maskiner och inventarier som behöver köpas in. Simon Ohlsson, JS Bygg & anläggning, delar med sig av sina erfarenheter:
– Du behöver ett kapital för att starta aktiebolag, säger Simon. Almi är jättebra, de hjälper till med affärsplanen och kan också ge nyföretagarlån. Vi bad också om en checkkredit hos banken.
– Vad gäller försäkringar så behöver du entreprenadförsäkring som täcker hela projektet. Eftersom vi jobbar i en skadeutsatt bransch så behöver vi extra sjuk- och olycksfallsförsäkringar. Är man två som driver företag så är också kompanjonförsäkring viktigt.
Juridik
– Det finns två viktiga avtal som vi använder: Hantverksavtal via konsumentverket för om- och tillbyggnationer till privatpersoner och entreprenadkontrakt för större nyproduktioner, berättar Simon Ohlsson. Är du medlem i Byggföretagen så har du juridisk hjälp därifrån.
– Skriv alltid ett hantverksavtal och se till att det blir påskrivet. Det är en trygghet även för kunden.
Hos Konsumentverket hittar du avtalen Hantverkarformuläret och Entreprenadkontrakt.
Marknadsföring
Simon på JS Bygg & Anläggning menar på att det framför allt är rekommendationer som är viktigt för att få nya kunder inom byggbranschen.
– I vår bransch är den bästa marknadsföringen alltid rekommendation från nöjda kunder. Ditt rykte är ditt levebröd och man ska komma ihåg att man inte är unik, det finns alltid en eller två till som gör exakt samma sak som du.
Han poängterar även vikten av att synas och höras på digitala kanaler.
– Men man ska också vara synlig för att ge inspiration. Sociala medier och en bra hemsida är a och o.
En bra marknadsplan gör det enklare att marknadsföra företagets verksamhet och att följa upp resultaten. I vår blogg har vi sammanställt en guide om hur du snabbt och enkelt gör en proffsig marknadsplan.
Ska du anställa?
Om du har behov av att anställa personal finns det en hel del att tänka på. I vår företagsguide om lön och löneadministration har vi samlat allt du behöver veta om att anställa. Glöm inte att anmäla företaget som arbetsgivare hos genom Verksamts e-tjänst.
Programvara
I samband med Företagets första affärshändelse träder bokföringsplikten i kraft, vilket innebär att du behöver någon form av programvara för din ekonomi. Som byggföretag vill du även gärna hålla koll på tiden du arbetar, så att du kan ta rätt betalt från dina kunder. Just tidredovisningsprogrammet i Fortnox är något som Simon på JS Bygg & Anläggning uppskattar.
– Jag gillar att Fortnox är molnbaserat och jag vill verkligen hylla tid-funktionen. Varje medarbetare har egen inloggning i mobilen där de anger allt kring alla resor och utgifter. Uppgifterna hoppar direkt vidare till oss som arbetsgivare och kommer med på varje faktura. Vi behöver bara trycka på två knappar så kommer all väsentlig info med. Vi kan alltså följa varje uppdrag genom datorn, utan platsbesök. Det tycker jag är både klimatsmart och tidseffektivt.
Kombinera ekonomi- och projekthanteringssystem
Oavsett om du är hantverkare, snickare eller totalentreprenad så kommer du ha många projekt i rullning samtidigt. Utöver ditt ekonomisystem är det därför rekommenderat att ha någon typ av verksamhetssystem, till exempel ett projekt- och resurshanteringssystem.
För att få ett sömlöst flöde mellan dina system behövs en integration. Med kopplingen mellan ditt projekt- och ekonomisystem kan information som arbetad tid, material och bränsle hämtas upp från ett projekt och föras in i ekonomisystemet. Det administrativa arbetet minskar och du får full koll på dina kundfakturor.
Praktisk guide – så startar du
Vi vet att det kan vara mycket att tänka på när man befinner sig i uppstartsfasen av sitt nya företag. I vår företagsguide har vi därför sammanställt information om allt du behöver veta när du startar företag – steg för steg, från start till mål.
Rekommenderad företagsform
Börja med att bestämma vilken bolagsform du vill starta företaget som. Flera börjar med en enskild firma parallellt med andra inkomstkällor, men det finns även fördelar med att välja aktiebolag – speciellt om du ska anställa.
Vi guidar dig – steg för steg
På följande sidor har vi samlat all nödvändig information som krävs för att starta företag.
Ta hjälp av en branschorganisation
Simon Ohlsson, JS Bygg & Anläggning, kan varmt rekommendera att gå med i en branschorganisation.
– Vi är med i Byggföretagen eftersom det är en kvalitetsstämpel. Där finns krav på legitimation. Som medlem är man automatiskt med i facket och får rätt att ta emot lärlingar. Det visar att du har rätt avtal, rätt löner, företagshälsovård och så vidare. Varje projekt har också en Bas P och en Bas U som ansvarar för arbetsmiljön och säkerheten.