Så gör du för att starta företag som IT- och webbkonsult
Kort om branschen
– Allt fler verksamheter digitaliseras eftersom det ökar lönsamheten och höjer kundvärdet, säger Pär Nygårds, näringspolitisk expert på bransch- och arbetsgivarorganisationen IT&Telekomföretagen, om det aktuella läget i branschen.
Och visst är det en spännande och snabbrörlig bransch. Digitaliseringen i samhället går fort, och hittills finns det inte tecken på att accelarationen kommer att avta - snarare tvärtom.
– Många företag och organisationer digitaliserar i snabb takt och det finns därför ett stort behov av kompetenta konsulter som kan hjälpa till. Behovet är så stort att det råder kompetensbrist på marknaden. Spetskompetens inom exempelvis artificiell intelligens eller dataanalys är högt eftertraktad, säger Pär Nygårds.
Hur det är att driva företag inom IT och webb varierar beroende på vilken inriktning du väljer, och det finns många olika ingångar. En del är entreprenörer och satsar på en egen produkt. Andra bygger upp en kompetens genom att vara anställd och går sedan över till att vara konsult, ofta hos samma kund. Man kan också bli underkonsult till en större konsultbyrå.
Inriktningar
Webbutvecklare
Backendutvecklare
Systemvetare
Dataanalytiker
Vad krävs för att starta?
Som nystartad finns det en hel del saker att tänka på vad gäller förberedelser. För vissa inriktningar i branschen krävs lång utbildning, annat går med tid och tålamod att lära sig på internet och på kortare kurser. Nedan listar vi tillsammans med Pär Nygårds, näringspolitisk expert på bransch- och arbetsgivarorganisationen IT&Telekomföretagen, ett antal tips inom olika områden för dig som planerar att starta eget.
Material, inventarier och lokaler
– Spetskompetens är din absolut viktigaste tillgång, säger Pär. I övrigt behöver du oftast bara en bra dator med uppkoppling och programvaror.
Vad gäller lokaler berättar Pär att många väljer att sitta på plats hos kunden. Det är även vanligt att man hyr en co-workingyta på till exempel ett kontorshotell, eller att man arbetar från sitt hemmakontor.
Ekonomi och juridik
I och med att du inte behöver några dyra inventarier eller material är startkostnaderna relativt låga. Det finns ofta möjlighet att ta in externa finansiella medel genom exempelvis banklån för att komma igång och kunna investera i verksamheten. Ett tips är även att ta kontakt med Almi eller Nyföretagarcentrum i uppstartsfasen.
Det är viktigt att attrahera nya kunder, utan att för den sakens skull glömma att vårda befintliga kundrelationer, för att få ihop ekonomin.
– Som konsult är det bra att bearbeta både nya och befintliga kunder, berättar Pär Nygårds. Tänk på att sommaren och vid jul är lågsäsong så intäkterna ska täcka upp för de månaderna också. Budgetera för ständig kompetensutveckling och bygg en ekonomisk buffert.
– Att använda standardavtal för dina affärskontrakt är ett enkelt sätt för dig som driver ett mindre företag att få mer fokus på din affär. Bransch- och arbetsgivarorganisationen IT&Telekomföretagen erbjuder standardavtal som passar de flesta typer av affärssituationer, berättar Pär.
Som egenföretagare har du ofta inte samma ekonomiska trygghet som en anställd, varpå det är viktigt att teckna en företagsförsäkring och eventuellt ett medlemskap i en a-kassa. Se också över din sjukförsäkring, som täcker inkomstbortfall vid eventuell sjukfrånvaro. Det är nämligen vanligt att företagare saknar ett fullgott försäkringsskydd.
Marknadsföring
– Var aktiv och uppsökande. Gå med i communitys. Det finns generellt en vana att hjälpa varandra och samarbeta, tipsar Pär Nygårds.
– Bygg en portfolio som visar vad du kan och berätta om lyckade case. I en intervjusituation, beskriv i detalj hur du kan skapa värde för kunden. Ha certifiering och licenser på plats och lämna referenser. Certifieringar är viktigt för att snabbt ge kunder en uppfattning om vad du kan och inte, avslutar Pär.
Marknadsföring kan ske i olika kanaler så som sociala medier , tidningar eller på webben. Var noga med att identifiera din målgrupp, det vill säga vilka du huvudsakligen önskar sälja till, för att bli mer pricksäker i marknadsföringen. Vissa målgrupper, till exempel unga, kanske är mer mottagliga för marknadsföring via sociala medier, medan ett äldre klientel kanske främst tar del av marknadsföring i mer klassiska kanaler som dagstidningar.
En bra marknadsplan gör det enklare att marknadsföra företagets verksamhet och att följa upp resultaten. I Fortnox blogg har vi sammanställt en guide om hur du snabbt och enkelt gör en proffsig marknadsplan .
Programvara
För dig som konsult kommer fakturering, offert och order samt ett projekthanteringsverktyg vara dina mest använda program – utöver de program som används i tjänsten.
För att få ett bra flöde mellan dina program och undvika dubbelarbete där data flyttas mellan olika system så behövs en integration. Med en integration mellan ditt ekonomisystem och ett projekthanteringsverktyg synkas arbetad tid, ditt schema och diverse projekt med lön-, fakturering- och bokföringsprogram. Du sparar tid, får kontroll och har allt samlat på ett ställe.
Fortnox har en helhetslösning för konsulter som gör det både enkelt och roligt att hantera företagets administration.
Ska du anställa?
Om du har behov av att anställa personal finns det en hel del att tänka på. I vår företagsguide om lön och löneadministration har vi samlat allt du behöver veta om att anställa. Glöm inte att anmäla till Skatteverket att företaget är arbetsgivare. Med ett bra löneprogram behöver du inte vara någon expert för att hantera löner – lagar och regler är ofta inlagda och hålls uppdaterade direkt inne i programmet.
Praktisk guide – så startar du
Vi vet att det kan vara mycket att tänka på när man befinner sig i uppstartsfasen av sitt nya företag. I vår företagsguide har vi därför sammanställt information om allt du behöver veta när du startar företag – steg för steg, från start till mål.
Rekommenderad företagsform
Aktiebolag, då det ofta upplevs mer professionellt. I och med att ett aktiebolag är en juridisk person blir du inte personligt ansvarig för företagets ekonomiska åtaganden, vilket är en fördel. Läs mer om att starta aktiebolag här . Har du inte startkapital nog går det också alldeles utmärkt att starta företaget som en enskild firma .
Vi guidar dig – steg för steg
På följande sidor har vi samlat all nödvändig information som krävs för att starta företag.
Ta hjälp av en branschorganisation
Som egenföretagare kan det vara skönt att ha en branschorganisation i ryggen. De kan bland annat hjälpa dig med stöd i olika frågor och du får tillgång till ett nätverk med värdefulla kontakter.
Nystartad? Testa Fortnox gratis!
Har du nyligen startat ditt företag? Då vill vi ge dig en extra skjuts i uppstarten. Vi bjuder dig på programavgiften de första sex månaderna.
I Fortnox får du hjälp med allt från bokföring och fakturering till att hitta kunder och integrera smarta funktioner som jobbar för dig. Enkelt och tryggt, precis som det ska vara i uppstarten.
Gäller dig som startat företag de senaste tre månaderna, räknat från beställningstillfället.