Bygg- och hantverkarbranschen

Gör det enklare att driva byggföretag

Oavsett om du är hantverkare, snickare eller totalentreprenad är det många projekt i rullning samtidigt. Med Fortnox integrerat till dina verksamhetssystem kan du effektivisera processer som till exempel projekthantering, tidrapportering och fakturering.

Integrationer för bygg- och hantverkarbranschen

Med integrerade system till Fortnox, som bland annat effektiv projektredovisning, tidrapportering och underlag av lön och fakturor, får du en tydlig överblick av ditt arbete och kan genomföra projektet så smidigt som möjligt. Nedan är några av de vanligaste integrationerna för bygg- och hantverkarbranschen.

Branschlösningar för bygg- och hantverkare

Populära integrationer

Bygglet

På ett enkelt sätt hanterar Bygglet alla moment i dina projekt - från offert till faktura och uppföljning.

Fieldly

Fieldly ger dig en heltäckande lösning för projekt, arbetsorder, löne- och fakturaunderlag.

Next Project

Med Next Project kan du hantera allt från order och projektredovisning till ekonomi och lön.

Infobric Workorder

Hantera hela kedjan – från offert och arbetsorder till fakturering och ekonomisk uppföljning.

Helhetslösning för byggföretag

Hantera projekt och projektuppföljning
Hantera projekt och projektuppföljning

I projektorienterade verksamheter är det vanligt att inte ha tillräckligt med information samlad inför ett projekt och kontrollen kan brista på grund av en mängd olika system och manuella processer. För att behålla kontrollen behövs en samlad bild av alla händelser inom projektet. 

Med ett arbetsorder- eller projekthanteringssystem är det enkelt att hantera kunder och projekt parallellt. Det ger dig tillgång till all viktig information om projekt och planerade jobb – var du än befinner dig.

Smidig tidrapportering
Smidig tidrapportering

Med anställda ute på flera projekt samtidigt ökar mängden dokument som måste hanteras och det blir extra viktigt att tidrapportering för fakturerings- och lönearbete fungerar smidigt, så att den arbetade tiden kopplas till rätt projekt.

Med tidrapportering i telefonen blir det enklare att hantera arbetstiden för företagets olika projekt och det motverkar risken att debiterbara timmar inte faktureras. Både arbetsledare och anställda kan enkelt registrera sin tid som med några knapptryck omvandlas till order-, faktura- eller löneunderlag så företagets administratör slipper dubbelarbete.

Full koll på kundfakturor
Full koll på kundfakturor

Att skapa kundfakturor kan vara tidskrävande. Du behöver ha koll på arbetad tid, material och bränsle samtidigt som du håller isär projekten och ser till att rätt faktura hamnar på rätt projekt.

Underlätta det administrativa arbetet och få koll på fakturorna genom att koppla samman kundfakturorna från ditt projektverktyg direkt till Fortnox. Med kopplingen hämtas all information från projektverktyget upp – offerter, leverantörsfakturor, material samt arbetad tid, och läggs sedan in i fakturan.

Mer om Fortnox

Bokföringsprogram

Ett enkelt bokföringsprogram där du får ditt bank- och skattekonto bokfört helt automatiskt. Även din kvittohantering automatiseras med vårt företagskort.

Faktureringsprogram

Ta betalt av dina kunder med ett par klick. Fakturorna skickas helt digitalt via e-post eller e-faktura. När du får betalt matchas och bokförs betalningen mot rätt faktura – helt automatiskt.

Löneprogram

Komplett och enkel lönehantering som passar alla företag oavsett storlek! Programmet är uppdaterat med aktuella skattetabeller, lagar och regler – så att du enkelt kan ta hand om lönerna själv.

Våra kunder berättar

"Det är mycket lättare för montörerna att samarbeta tack vare Infobric Workorder. Förut behövde de ringa oss på kontoret för att få tillgång till ordrar de skulle hjälpa till med. Idag kan de enkelt dela ordrarna mellan varandra, vilket sparar både oss och dem mycket tid."

Nöjdare kunder, mer tid till projekten och bättre samarbeten mellan avdelningarna blev resultatet när VVS-huset integrerade Infobric Workorder och Fortnox i ett försök att effektivisera sin vardag.

Ludwig Gardell, operativ chef på VVS-huset
Ludwig Gardell, operativ chef på VVS-huset
Nyfiken på vad det kostar?

Vi berättar gärna mer

Lämna dina kontaktuppgifter nedan så hör vi av oss inom kort.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Vill du lära dig mer?

Allt om företagande

Att vara egenföretagare ska vara enkelt. I Fortnox Företagsguide hjälper vi dig med allt som har med företagande att göra – allt från att starta och driva, till mer detaljerad information om bokföring, lön samt skatter och moms.
Behöver du hjälp?

Välkommen att kontakta oss

Har du frågor?

FAQ

Här besvarar vi några av de vanligaste funderingarna kring hur det fungerar att komma igång med Fortnox. Kontakta oss om du inte hittar svar på det du söker.

Hur kommer jag igång med programmet?

Fortnox är enkelt att komma igång med – men givetvis finns hjälp att få längs vägen. Vi har ett användarstöd i programmet och personlig support via telefon och chatt – helt kostnadsfritt. 

Därutöver har vi digitala kurser och företagsanpassade utbildningar som hjälper dig att komma igång och arbeta på bästa möjliga vis i programmet.

Läs mer om våra utbildningar


Hur fungerar abonnemangen?

När du startar ett nytt abonnemang hos oss har du alltid 30 dagars öppet köp. Du kan binda abonnemanget kvartalsvis eller årsvis beroende på vilket betalningsintervall som passar dig bäst. Priserna är differentierade beroende på bindningstid. Du kan säga upp abonnemanget när som helst, dock senast 30 dagar före nästa faktureringsperiod påbörjas.

Första fakturan skickas via e-post 30 dagar efter att du genomfört din beställning.

Kan jag hantera flera företag i Fortnox?

I Fortnox hanterar man ett organisationsnummer per abonnemang. Det finns inget sätt att skilja två olika bolags eller bolagsformers bokföring åt i ett och samma abonnemang. 

Med vår lösning Bolagshanteraren kan du dock samla dina olika företag under ett och samma inlogg så att du enkelt kan navigera mellan de olika abonnemangen.

Läs mer om Bolagshanteraren ›


Kan även större företag använda Fortnox?

Utöver våra egna program och tjänster finns över 500 externa system att koppla till Fortnox – till exempel kassasystem, webbshoppar och workflowsystem. Möjligheterna att bygga ert alldeles egna affärssystem med Fortnox som plattform är därmed närmast obegränsade, vilket gör att vi passar även för större företag.

Lösningar för större företag ›


Hur byter jag till Fortnox?

Har du redan ett bokföringsprogram men känner att Fortnox bättre passar dina behov? Inga problem! Vi hjälper dig att byta system snabbt och smidigt när det passar dig, du behöver inte vänta till ett nytt räkenskapsår.

Läs mer om hur du byter till Fortnox  ›

Besök vårt användarstöd

Relaterat innehåll

En person som mäter en planka med ett måttband
Starta företag
Starta eget inom byggbranschen

Olika branscher kräver olika saker att tänka på när man startar företag. Ta del av värdefulla tips, intervjuer och andra nödvändiga saker som är bra att ha i åtanke när du startar eget företag inom byggbranschen.

En mobil som visar Offertas marknadsplats
Hitta nya kunder
Hitta rätt kunder med Offerta

På Sveriges största marknadsplats för tjänster hittar du både nya privatkunder och företagskunder. Ett digitalt sätt att fylla luckor i verksamheten.

Integrationer
Styrkan av integrationer

I ett lunchevent pratar Fortnox partneransvarig Anna Wretlind om integrationer för bygg- och hantverkarbarnaschen. Hur integrationer är en genväg till smartare företagande, hur det sparar tid, effektiviserar ditt arbete och ger dig som företagare insikter.

Två män från Stenarö AB sitter vid ett bord och arbetar
Kundberättelse
Full koll på bygget med Fieldly & Fortnox

Stenarö AB är bolagsgruppen som kombinerar bredden hos en helentreprenör med spetskompetens inom varje enskilt område. Sedan snart 3 år tillbaka utgör Fieldly och Fortnox två vitala delar i Stenarö AB:s arbetsflöden.