Vårens produktnyheter hjälper dig framåt i företagslivet! Nu lanserar vi fler automatiserade flöden, bättre mallar och tydliga översikter så att du får mer tid att fokusera på annat än bokföringen. Med nyheten Rapport & Analys är det enklare än någonsin att skapa och analysera insiktsfulla rapporter.
Nu är det möjligt att skapa och leverera kraftfulla rapporter till vd, styrelse och investerare – på nolltid! Med Rapport & Analys omvandlar du enkelt stora mängder data från bokföringen till visuellt överskådliga grafer och rapporter. Det finns möjlighet att skräddarsy rapporterna och du kan komplettera med kommentarer, analyser, budgetar, prognoser, nyckeltal och externa KPI:er för en extra insiktsfull leverans.
Som avsändare håller du enkelt koll på vilka som tagit del av dina rapporter tack vare säker distribution med full spårbarhet – direkt från verktyget. Rapporterna är interaktiva, vilket gör det möjligt för mottagaren att få en snabb översikt och samtidigt analysera data hela vägen ner till transaktionsnivå. Självklart går rapporterna även få ut i PDF och Excel.
– Kraftfull rapportering för företaget på nolltid! Nu kan du enkelt få nya insikter om hur företaget går genom att göra analyser av underliggande data, säger Fredrik Axelsson Dahlén, Product Area Manager.
Nu blir hanteringen av återkommande fakturor såsom hyror, medlemskap eller prenumerationer ännu smartare. Förutom ett uppdaterat arbetsflöde som gör ditt arbete enklare och mer effektivt blir det möjligt att automatisera hela faktureringsprocessen, genom att kombinera återkommande fakturering med Fakturaservice.
– Med en helt automatiserad faktureringsprocess underlättar vi och frigör ännu mer tid för dig som företagare eller redovisningskonsult. Tidigare har du med vår funktion för återkommande fakturering kunnat skapa, skicka och bokföra fakturor automatiskt. Med Fakturaservice som tillägg ökar inte bara möjligheten till snabbare betalningar, utan även graden av automatisering. Detta då vi nu kan hjälpa till med allt som sker efter att fakturan har skickats ut, såsom att pricka av och bokföra inbetalningen och hantera påminnelser vid behov. En ännu smidigare process för återkommande fakturor helt enkelt, säger Victor Svangård, Product Area Manager.
När du skickar en påminnelse har du nu möjlighet att ange en annan mottagaradress än den som användes vid faktureringstillfället.
Du som fakturerar utländska kunder kan nu ange ett valutakonto som visas på utskriftsmallen på dina kundfakturor.
Om du saknar bank- eller plusgiro kan du nu visa upp ditt clearing- och kontonummer på dina kundfakturor.
Istället för tre olika nivåer erbjuder vi nu en samlad kreditupplysningstjänst som ger dig all information du behöver för att fatta trygga beslut om potentiella affärspartners.
I Digital byrå lanseras möjligheten att upprätta uppdragsavtal med uppdragsspecifikation mot både företagsklienter och privatpersoner. Detta betyder att du som redovisningskonsult kan upprätta kompletta uppdragsavtal och bifoga en specifikation som beskriver samarbetet mellan din byrå och klienten. Aldrig mer ska någon behöva undra vem som ska utföra arbetet, när det ska levereras eller med vilken frekvens arbetet ska utföras!
– För dig på byrån går det nu att med bara några snabba klick upprätta ett uppdragsavtal med klienten. Självklart signerar du uppdragsavtalet digitalt! När du jobbar med dina klienter i Digital byrå får du nu en tydlig överblick av byråns avtal samlat på ett ställe, säger Fredrik Axelsson Dahlén, Product Area Manager.
När ett avtal skapas följer klientuppgifterna med automatiskt och fylls i på rätt plats i avtalet. Färdiga mallar ser till att allt ser bra ut och att alla viktiga uppgifter är med. Som redovisningskonsult kan du när som helst omförhandla eller justera innehållet. När ett avtal skickas finns det alltid möjlighet till digital signering av kunden direkt i programmet. Genom en tydlig översikt blir det lättare att följa processen för varje enskilt avtal.
Nu välkomnar vi en enklare lönerevision med mindre handpåläggning! Du som hanterar löner kan enkelt massuppdatera anställdas löner och ange från och med vilket datum ändringen gäller från. I samband med att du skapar nästa lönebesked beräknar vi den retroaktiva lönen automatiskt i de fall där lönerevisionen blev klar senare än det nya avtalet började gälla. Du styr själv vilka delar som ska ingå i den retroaktiva löneberäkningen.
Nu kan även du med Svea Bank få dina banktransaktioner inlästa och bokförda helt automatiskt genom smart matchning och uppsatta regelverk.
I vyn Transaktioner kan du nu koppla flera transaktioner till en faktura. Det gör att du nu kan använda alla hanteringssätt vid masshantering, vilket besparar dig repetitiva moment.
Nu kan även dina valutakonton bokföras automatiskt i vyn Transaktioner. Valutakursen hämtas direkt från Riksbanken eller från ett manuellt värde i dina inställningar.
Regelverk i vyn Transaktioner är en nyckel för automatisk bokföring i Fortnox. Nu blir de mer flexibla, då du får möjlighet att definiera ett start- och slutdatum för dina regelverk.
Automatiken i vyn Transaktioner blir mer flexibel, då du nu kan välja intervall på antal dagar som får skilja från transaktionens datum till verifikatets bokföringsdatum.
Få bättre överblick och hitta enklare i verifikationslistan genom den nya kolumnen som visar belopp för varje verifikat.
Som ny användare får du automatiskt samma låsta perioder som befintliga användare när du tilldelas en licens.
Som användare av Offerta kan du nu skicka offerter till hela din kundstock – även kunder som du hittat utanför Offerta – direkt från inloggat läge.
Du kan nu begära aktivering om du inte själv är firmatecknare, vilket underlättar för exempelvis redovisningskonsulter. Du kan även bjuda in firmatecknare om ni är flera som tecknar firman tillsammans.
E-post som inte är fakturor och som skickas till din arkivplatsadress i Fortnox har tidigare gått förlorade. Nu hamnar dessa istället i din företagsbrevlåda, vilket gör att du kan ta emot exempelvis påminnelser, leveransbesked och aktiveringskoder dit.
Du kan nu automatisera och registrera kvitton i andra valutor än SEK, vilket underlättar vid tjänsteresor i utlandet.
Förbättrat flöde i bildscanningsfunktionen för att fota, beskära och lägga till bilagor när du skickar in ditt underlag.
Nu kan du exportera önskad data genom att ange ett visst datumintervall istället för att exportera allt på en gång.
Det är nu möjligt att filtrera på positivt lagersaldo så att du enklare kan se vilka artiklar som finns i lager.
När du skickar en inköpsorder översätts nu dina enheter till engelska.