Höstens produktnyheter gör säsongen lite ljusare. Mer automatisering, utökade betalningsmöjligheter och uppdaterade bankkopplingar är några exempel som gör företagslivet smidigare.
– Nya funktioner och förändringar gör lönehanteringen smidigare för dig som administratör, samtidigt som de anställda blir mer delaktiga. Genom en helt ny attesthantering, tillsammans med övergången till Anställd, ger vi alla våra användare möjlighet att involvera sina anställda, säger Malin Sköld, Product Area Manager på Fortnox.
Nu får du som hanterar löner ännu bättre kontroll inför lönekörningen, tack vare ett nytt verktyg för attestering av anställdas tidrapportering och lönebesked. Attesteringen görs enkelt via en överskådlig listvy inne i Fortnox, och ni kan enkelt skapa upp olika attestgrupper och -flöden inom företaget. Med automatiska påminnelser för såväl anställd som attestant har ni alltid underlaget redo varje månad i god tid innan den 25:e. Lanseras 1 november.
Den 1 november blir det möjligt för alla anställda som ligger upplagda i Fortnox Lön att själva registrera sin närvaro och frånvaro under månaden, istället för att den som hanterar lönerna ska knappa in det manuellt dagarna innan lönekörningen. Dessutom får de anställda mer inblick genom vyn "Min anställning", där de själva kan ändra och se personliga uppgifter samt se saldon som komp, flex och semester.
Ökad trygghet för dig som anställd eller löneadministratör som registrerar semester i kalendern, då vi nu gör en automatisk kontroll så att det inte går att registrera fler semesterdagar än vad som finns på personalkortet.
Med fler lönearter för permission kan du enkelt skräddarsy och namnge dem efter vad som passar just ditt företag. Till exempel kan du nu enklare lägga till fridag vid flytt och ledig dag för 6 juni etc.
Vi säger hejdå till "Kalendarium" som begrepp, och ersätter det med "Kalender". Funktionaliteten är densamma som tidigare.
Med den nya, uppgraderade bankkopplingen till Nordea kan du skicka både leverantörsbetalningar och löneutbetalningar direkt från Fortnox, vilket gör dina betalningsprocesser både enklare och säkrare. Utöver det visas aktuellt saldo hos Nordea direkt på din startsida, vilket gör att du får full koll utan att behöva logga in på flera ställen. Har du inte redan en koppling till Nordea kommer du enkelt igång med signering via BankID.
– En stor och viktig pusselbit är nu på plats! Den nya integrationen med Nordea öppnar upp för nya möjligheter och enklare arbetssätt, säger Emma Psilandersköld, Product Manager på Fortnox.
Nu finns möjligheten att bokföra alla bokslutsverifikationer via Bokslut. Samla alla bokslutsverifikationer på ett ställe och enkelt ändra status. Nu inkluderar Avstämning och Rapportering hela räkenskapsåret med preliminära verifikationer. Det ger dig och dina kunder möjligheten att visualisera årsavslut innan beslut tas.
Beräkna möjlig avsättning eller upplösning för överavskrivningar och ta sedan beslut om vilken regel som ska tillämpas.
Ny omarbetad och arbetsanpassad ordning för respektive del i bokslutet.
Det är nu möjligt att koppla underlag till ett eller flera konton inom samma kontogrupp.
Den nya insikten ger dig underlag för att optimera dina kunders timpriser, genom att jämföra kundernas pris med branschens medianvärde.
Nu kan du skapa, skicka och spåra professionella offerter direkt från Offera med signering via BankID. Med det nya offertverktyget får du som användare effektivare arbetsflöden, bättre spårbarhet och tryggare affärer.
Nu kan du skicka påminnelser via Påmminelseservice direkt från mobilen, vilket ger dig samma arbetssätt och valmöjligheter som tidigare bara funnits tillgängligt på webben.
Som användare av Fakturering Mini kan du nu själv välja om dina fakturor ska skickas med automatiska påminnelser eller inte. Tidigare har alla fakturor skickats med automatiska påminnelser.
Ett nytt, förbättrat arbetsflöde låter dig skapa en faktura direkt från offerten, istället för att behöva gå mellan offert, order och faktura. Med ett knapptryck får du med dig allt underlag automatiskt.
Nu kan du lägga till kostnadsställe och projekt i dina regelverk för automatisk bokföring av repetitiva transaktioner i funktionen "Bokföring från kontoutdrag".
När du skapar ett nytt regelverk i "Bokföring från kontoutdrag" får du nu en tydlig överblick över hur många transaktioner i Att göra-listan som kommer hanteras automatiskt framöver.
Du kan nu sortera leverantörs- och kundfakturor i vyn "Transaktioner" för enklare överblick av sådant som ska hanteras manuellt.
För att säkra framtida betalningar via fil går det nu att ladda ner XML-filer för dig med Sparbanken Syd samt för andra banker som ännu inte finns som valbar bank i Fortnox.
Nu kan du ange projekt och/eller kostnadsställe även i appen och den förenklade vyn på webben för inkomna fakturor som har tolkats.
Du kan nu följa dina sålda fakturors status via en tidslinje i programmet. På ett visuellt tydligt sätt ser du bland annat vilka kunder som betalar sina fakturor i tid och inte, eller om en viss faktura riskerar att gå i regress.
Nu finns möjligheten att sälja flera fakturor samtidigt, direkt via listvyn. Du behöver därmed inte gå in på varje enskild faktura som ska säljas. Du får dessutom en samlad överblick över frigjord likviditet samt tillhörande avgifter för de valda fakturorna.
Historiska kassaflöden analyseras med hjälp av bokföringsdata och prognostiserar kommande månads kassaflöde i form av en graf som tillhandahålls via API och i Montos grässnitt.
Du har väl inte missat kortet stortrivs i företagslivet? Ingår utan extra kostnad för alla företag med licens för Fortnox Bokföring.