Bokföra Lunch
Kostnader för representation – såsom lunch – bokförs normalt under kontogrupp 60 Övriga försäljningskostnader.
Ett företags representationskostnader är omkostnader som uppstår i samband med exempelvis luncher, middagar och hotellövernattningar. För att en aktivitet ska få räknas som en representationskostnad måste den gynna och ha ett direkt samband med företagets verksamhet. Intern representation riktar sig till företagets personal och extern representation riktar sig till bland annat kunder och leverantörer.
En representationslunch med alkoholfri dryck bokförs som en ej avdragsgill kostnad om den inte överstiger 300 kronor exklusive moms per person och tillfälle. Den ingående momsen får dras av i deklarationen. Momsen är tolv procent. Samma regler gäller för luncher med alkoholhaltiga drycker om värdet fortfarande är maximalt 300 kronor. Momsen på alkoholhaltiga drycker är dock 25 procent.
Överstiger kostnaderna för mat och alkoholhaltig dryck 300 kronor kan momsavdraget räknas fram proportionellt efter de faktiska kostnaderna för maten och drycken. Ett annat alternativ är att använda ett schablonbelopp fastställt av Skatteverket för avdraget. Beloppet är 46 kronor per person.
För en enklare förtäring som exempelvis en fika får avdrag för kostnaden göras till ett värde av högst 60 kronor per person. Detta gäller både intern och extern representation.
Exempel på bokföring av lunch
För en lunch som går under representation får du alltså dra av momsen om mat och dryck inte överstiger 300 kronor. Kostnaden kan bokföras på konto 6072 Representation, ej avdragsgill.
Vi tar ett exempel. En säljare på ett företag bjuder en kund på lunch som kostar 250 kronor per person. Beloppet överstiger inte 300 kronor och därför kan den ingående momsen dras av. Momssatsen är 12 procent. Kostnaden är ej avdragsgill. Bokföringen kan då se ut så här:
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
1930 – Bankkonto | 500 kr | |
6072 – Representation, ej avdragsgill | 446 kr | |
2641 – Ingående moms | 54 kr |
Observera att bokföringstipsen i det här avsnittet enbart är ett förslag, och det kan finnas fler sätt att hantera bokföringen av posten på. Är du osäker bör du alltid kolla upp med en sakkunnig, exempelvis en redovisningskonsult.