Pressmeddelande

Publicerad: 30 oktober 2019

Fortnox passerar 300 000 kunder

Nils Carlsson, VD Fortnox och Camilla Skoog, Försäljningschef Fortnox
Av: NilsCarlsson CamillaSkoog
Foto: Jonas Ljungdahl

I oktober passerade Fortnox 300 000 kunder. Bolaget befäster därmed sin position som det ledande bolaget inom molnbaserad ekonomiadministration med lösningar för småföretag och redovisningsbranschen i Sverige. 

Den stadiga kundtillväxten är en tydligt positiv trend för det Växjö-baserade bolaget.

- Att vi nu passerar 300 000 kunder är magiskt. Jag är innerligt glad att så många av Sveriges småföretag och redovisningsbyråer visar oss det förtroendet. Vi ska både förvalta det, och ta fram alla de nya lösningar som hjälper våra kunder att ligga i framkant av den digitala transformationen. Steg för steg ska vi se till att det blir lättare att företaga i Sverige, säger Nils Carlsson, VD för Fortnox.

Fuad blev 300 000:e kunden
300 000-gränsen passerades när Aman Mechanic AB tecknade avtal med Fortnox i oktober. Aman Mechanic är ett nystartat bolag inom bilbranschen med basen i en digital plattform, där kunder kan kontakta dem för service på plats.

- Om du som kund behöver hjälp att besiktiga en begagnad bil du tänker köpa så kan jag skicka en mekaniker för att gå igenom bilen, därefter får du en detaljerad rapport som visar huruvida bilen är i ett bra eller dåligt skick. Mekanikerna åker även till kunderna för att utföra däckbyten direkt på parkeringsplatsen och på sikt kommer vi erbjuda flera tjänster, förklarar företagets grundare Fuad Aman.

Verksamhetsområdet just nu är Stockholm, men företaget siktar på betydligt bredare spridning framåt. Fuad ser en stor potential i att driva verksamheten med hjälp av digitalisering för att effektivisera hela bilprocessen. Och i det perspektivet var valet av Fortnox ganska självklart:

- Jag känner till det sedan tidigare då närstående som jobbar med ekonomi arbetar just med Fortnox, och de är nöjda. Fortnox är digitala, finns i hela Sverige och är pålitligt. Det motsvarar de behov jag har som företagare - nu vill jag ju kunna fakturera smidigt!

Kvalificerat stöd och utbildningsinsatser viktiga för framgång

Fortnox presenterade nyligen kvartalsrapporten för kvartal 3, som visar på fortsatt stark tillväxt med god lönsamhet. En av bolagets strategier är att satsa på kvalificerat stöd, utbildning och support i olika kanaler snarare än att lägga stora resurser på renodlade säljaktiviteter.

- Vi har en bra produkt som kunderna vill ha och frågar efter, och det är den viktigaste anledningen till att de väljer oss. Vi lyssnar på deras input och utvecklar utifrån den. Men jag tror också att kunderna upplever att vi är ett gediget och pålitligt bolag, som verkligen vill hjälpa dem att hitta den bästa lösningen. Det är jag övertygad om lönar sig i längden, säger Camilla Skoog, säljchef på Fortnox.

    Kontakt

    Vi svarar på frågor från media, arrangerar intervjuer med koncernledningen och ansvarar för pressmeddelanden. Vi kan också hjälpa dig som är analytiker eller större investerare att komma i kontakt med rätt personer inom Investor Relations.

    Prenumerera

    Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

    Investerare

    Vårt syfte är att kontinuerligt informera kapitalmarknaden om Fortnox ställning, verksamhet och utveckling.