Driva Företag

Publicerad: 26 februari 2021|Senast uppdaterad: 30 januari 2023

Vad är crowdfunding, och vilka sajter finns?

En bild som symboliserar att många hjälper till med lite i crowdfunding
Crowdfunding är ett sätt att hitta finansiering för till exempel projekt och bygger på att många bidrar med små summor tills målet för crowdfundingen uppnås. Här förklarar vi hur crowdfunding fungerar, vilka typer av crowdfunding som finns, och ger exempel på några sajter.

Många bidrar med små belopp – det är crowdfunding

Crowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering, är en metod för att finansiera en idé, en produkt eller ett projekt. Själva kärnan med crowdfunding är att en stor grupp människor kan bidra med belopp som var för sig är små, i motsats till ett fåtal större investeringar.
 

Hur fungerar crowdfunding?

Crowdfundingprojekt “bor” vanligtvis på olika crowdfundingsajter, där besökaren kan surfa runt och hitta olika projekt och välja vilka de vill bidra till. På de flesta av dem kan du starta ett projekt kostnadsfritt. Dock tar sajten vanligtvis ut en liten, procentbaserad avgift från de pengar som samlas in i varje projekt.
 

Så kommer du igång med crowdfunding för ditt projekt

Affärsplan och mål

För att crowdfundingen ska fungera krävs att du har ett projekt eller en idé som tilltalar många. Därför är det viktigt att börja med att ta fram en  affärsplan  som förklarar vilket problem eller behov du ska lösa, så att det är tydligt vad målet är att uppnå och blir enklare för presumtiva finansiärer att ta ställning.

Budget

Nästa steg är att ta fram en budget för att kunna uppskatta hur mycket du behöver samla in, och vilka typer av utgifter det rör sig om (till exempel produktionskostnader, utrustning, lokalhyra, marknadsföring, och så vidare).

Presentationen

När du har affärsplan, mål och budget på plats, gäller det att slipa på presentationen av ditt projekt. Den är ansiktet utåt mot presumtiva finansiärer, och kan till exempel vara en kort film där du omsätter affärsplan, mål och budget på ett lockande sätt. Det går inte att understryka nog: Var noggrann så att du undviker slarvfel i till exempel en text, eller lägger det på en för svår nivå för de som inte är lika insatta i ämnet som du själv är.

Hitta en sajt som passar för ditt projekt

Det finns många olika sajter för crowdfunding, och vissa av dem är mer nischade än andra. Hitta en sajt som passar ditt projekt och dess inriktning. De flesta sajter tar som sagt ut en liten avgift för att registrera ett projekt, och villkoren skiljer sig från sajt till sajt, så jämför olika sajter och fundera på vilken som passar ditt projekt bäst, innan du bestämmer dig. Exempel på sajter hittar du längre ner.

Marknadsföring och spridning

När du bestämt dig för sajt, är det bara att sätta igång och jobba för att fler ska upptäcka ditt projekt. Sociala medier och olika internetforum kan vara bra kanaler för att hitta personer som kan vara intresserade av ditt projekt. Även ditt personliga nätverk, till exempel släkt och vänner, kan vara en hjälp i att sprida projektet.

Olika typer av crowdfunding

Belöningsbaserad

Belöningsbaserad crowdfunding innebär att finansieringen är kopplad till någon form av belöning till den som bidrar. Det kan till exempel vara möjligheten att förhandsbeställa en produkt innan den lanseras på marknaden.

Donationsbaserad

Den här typen av crowdfunding är precis vad den låter som: Rena donationer, utan löften om något i utbyte för de som investerar. Det innebär i regel att det krävs ett personligt engagemang för idén för att människor ska vilja bidra. Ett exempel kan vara utvecklingen av ett kostnadsfritt mobilspel.

Delägarbaserad (equity crowdfunding)

Det går också att erbjuda delägarskap (aktier) där personer köper andelar av företaget. Skillnaden mellan delägarbaserad crowdfunding och till exempel donationsbaserad är att den som investerar har en chans på framtida avkastning på det investerade beloppet om aktiekursen stiger.

Belöningsbaserad crowdfunding innebär att finansieringen är kopplad till någon form av belöning till den som bidrar. Det kan till exempel vara möjligheten att förhandsbeställa en produkt innan den lanseras på marknaden.

Exempel på sajter för crowdfunding

Fundedbyme: En svensk sajt för delägarbaserad crowdfunding.

Kickstarter: Kanske den största och mest välkända crowdfundingsajten.

Indiegogo: Tillsammans med Kickstarter en av de mer populära sajterna för donationsbaserad crowdfunding.

Patreon: Bygger på en prenumerationsmodell istället för enstaka donationer. Populär bland till exempel artister och digitala kreatörer.

Circleup: Delägarbaserad crowdfunding för uppstartsbolag som söker finansiering för tillväxt och utveckling.

Bättre växtkraft i din verksamhet

Crowdfunding är ett sätt att hitta finansiering, men det finns så klart andra. Med smarta finansieringstjänster till ditt företag kan vi hjälpa dig att växa – både på kort och lång sikt.

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.