Så skriver du en affärsplan
Vad är en affärsplan?
En affärsplan är ett viktigt verktyg för dig som vill starta företag. Tänk på det som en guide i din företagsresa. Den hjälper dig att definiera vart du vill ta ditt företag och hur du planerar att komma dit. Affärsplanen beskriver vad som ska göras för att förverkliga affärsidén , hur det ska göras, och till vem du erbjuder din produkt eller tjänst.
Som företagare lär du dig nya saker om ditt företag och din marknad hela tiden. Därför ska du se affärsplanen som ett levande dokument. Du behöver se över och uppdatera den regelbundet för att återspegla förändringar i marknaden eller verksamhetens utveckling.
Varför behöver man en affärsplan?
Affärsplanen ger dig en riktning i din satsning. Vilket betyder att den inte behöver vara klar från start. Se det som en operativ manual som tydliggör målet med ditt företag. Skapa den utifrån ett nuläge, sedan kan du gå tillbaka och justera den när det krävs.
När du skriver en affärsplan går du igenom viktiga delar som hjälper dig att tänka igenom alla aspekter av ditt företag – vilket ökar dina chanser för att det ska fungera. Det blir som ett underlag för att du är seriös med din affärsidé, en vägledning för företagets utveckling och minskar risken för att inte kunna hantera utmaningar som kan komma längs din företagsresa.
Genom att skapa en översikt över marknaden och konkurrenssituationen, samt detaljera företagets produkter eller tjänster, ger affärsplanen en djupare förståelse för affärsidén och dess genomförbarhet. Det blir då också ett viktigt dokument om du behöver söka finansiering från banker eller investerare.
Om din idé inte skulle fungera som du har tänkt dig från början så ska du inte se det som ett misslyckande. Utan se det som en lärdom. Ju snabbare du lär dig från dina misstag, desto snabbare når du framgång och kan justera affärsplanen utifrån dem.
Ta Apples produkter som ett exempel. Produkter som Iphone och Macbook är minst sagt välkända, men vi hör inte lika mycket om produkter som inte “flög”. Till exempel lanserade Apple en tv-spelskonsol i mitten av 90-talet , som var tre gånger så dyr som Playstation. Konsolen levde i två år och såldes i 42 000 exemplar innan den skrotades.
Vad ska en affärsplan innehålla?
En affärsplan ska kunna svara på vad ditt företag ska göra, vilken produkt eller tjänst du ska sälja och marknadsföra, och till vem du ska sälja. Vi tittar närmare på tre viktiga delar i en affärsplan.
Målgrupp
En viktig del av affärsplanen är marknadsanalysen. Den hjälper dig att förstå din marknad, dina kunder och dina konkurrenter. Ett vanligt misstag som nya företagare gör är att de tenderar att tycka att alla vill eller borde köpa deras produkt eller tjänst. Du behöver fundera kring vem som sannolikt är mest intresserad av det som ditt företag erbjuder, och därmed lättast att sälja till. Detta blir din primära målgrupp.
Det är viktigt att tänka på målgruppen. Då det kostar att nå kunder, både i tid och pengar, och därför är relevansen viktig. Det är dessutom svårare att hitta ett budskap och tilltal som passar för en bred målgrupp.
När du har identifierat din målgrupp kan du titta på hur marknaden ser ut. Målgruppens storlek ger en bild av hur många potentiella kunder det finns. Detta får sedan vägas mot andra, eventuella aktörer som redan finns på marknaden och som når samma kunder.
Erbjudande
När målgruppen är identifierad behöver du formulera företagets erbjudande. Fråga dig vad du erbjuder kunderna, och hur du ska beskriva det för dem? Beskriv dina produkter eller tjänster i detalj, och hur du kan möta kundernas behov.
Se det som att du ska sälja en lösning på ett problem som kommer i form av en produkt eller tjänst. Det du säger till kunden är i grund och botten ‘Få det här problemet löst, det kostar så här mycket.’ Om lösningen på problemet är värt 1 000 kronor för kunden och du säljer lösningen för 700 kronor, då erbjuder du kunden ett värde.
Erbjudandet handlar alltså om att sätta ord på hur det här värdet uppstår för kunden. När det är gjort behöver du ta ett steg utanför och se allt från kundens ögon. Fråga dig om detta är ett erbjudande du tror att kunden kommer säga ja till.
Marknadsföring
När du har erbjudande och målgrupp på plats är det dags att fundera på hur du ska marknadsföra erbjudandet till målgruppen. Vad är ditt huvudbudskap, det ska väcka ett intresse så att du får chansen att berätta om hur du kan lösa kundens problem. Mycket av framgången för ett företag hänger på marknadsföringen.
Det är vanligt att företagare tänker att så länge produkten är tillräckligt bra kommer kunderna. Men det är inte nödvändigtvis det företag som har bäst produkt eller lägst pris som vinner kunderna. Det krävs en kombination av ett bra erbjudande och en bra marknadsföring.
När du vet vad du vill säga behöver du fundera på vilka kanaler och medier som lämpar sig bäst för din målgrupp. Hur ska du få ut ditt budskap till dem? Det kan till exempel vara via sociala medier, fysisk post eller telemarketing.
I vår guide hittar du mer information om marknadsföring och varför det är viktigt
Hur skriver man en affärsplan?
Det finns inget rätt eller fel när det kommer till hur du skriver din affärsplan. Du kan välja att visualisera planen genom att rita upp den som ett flöde eller skriva ned den i löpande text. Oavsett hur du väljer att göra så är det viktigt att du inte fastnar i hur planen ser ut, utan att det är ett levande dokument som kommer förändras längs din resa som företagare.
Skapa en affärsplan som passar dig och så att du förstår den. Det viktigaste är att du får med alla delar av vad du vill göra som företagare, än att tänka på hur den ser ut. Den enda gången det faktiskt kan spela någon roll hur du skriver affärsplanen är om du ska lämna över den till investerare som underlag för finansiering. I de fallen bör du skriva den lite mer formellt. Men det är fortfarande vad som står som spelar roll framför hur det läggs fram.
Mall för affärsplan
Är du redo att sätta igång med affärsplanen som ska förverkliga din företagsdröm?
Vi bjuder på en mall för affärsplan som du kan använda för att skapa din egen affärsplan. Lycka till!