Söka anstånd med skatt – så funkar det
Obs! Regeringen har föreslagit att förlänga anståndstiden för tillfälliga anstånd med anledning av pandemin, med ytterligare som längst 15 månader. Förändringen föreslås träda i kraft den 7 mars 2022. Regeringen har även föreslagit att utöka och utvidga möjligheten med ytterligare anståndsperioder och utöka antalet valbara anståndsperioder.
Det är inte längre möjligt att ansöka om tillfälligt anstånd för nya perioder.
Läs mer på Skatteverkets sida för tillfälligt anstånd med skattebetalning ›
Hur stort belopp kan jag få?
Skatteverket gör en bedömning från fall till fall, och beviljar det belopp de anser vara skäligt givet omständigheterna. Normalt sett beviljar Skatteverket inte belopp som är högre än underskottet på skattekontot.
Hur länge kan jag få tillfälligt anstånd med skatt?
De tillfälliga anstånden är uppdelade i två led. I det första ledet kan du få anstånd upp till tolv månader från den dag Skatteverket beviljar ditt anstånd, men som längst till och med den 12 mars 2022 (17 januari 2023 om du redovisar moms per helår). Detta innebär att anståndstiden kan variera beroende på när du ansöker.
När den maximala anståndstid i första ledet är utnyttjad kan du ansöka om en förlängning av det tidigare anståndet med maximalt 12 månader. Den bortre tidsgränsen blir då 12 mars 2023 (17 januari 2024 om du redovisar moms per helår). Även här kan din anståndstid variera beroende på när du ansöker.
Kostar det att ansöka?
Ja, och nej. Det kostar nämligen inget att ansöka om anstånd, men måste du betala en kostnadsränta under den tid företaget har anstånd. Den ligger i nuläget på 1,25 procent på årsbasis.
Utöver räntan tillkommer efter 6 månader en anståndsavgift på 0,2 procent av anståndsbeloppet. Den betalas till och med den månad då anståndsbeloppet ska betalas.
För ansökningar som lämnats in den 5 februari 2021 eller senare tas anståndsavgiften ut från och med månaden efter att du fick anståndet, till och med den månad då anståndsbeloppet ska betalas. Anståndsavgiften är då 0,1 procent av anståndsbeloppet.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om anstånd med skatt genom Skatteverkets blankett Ansökan, Anstånd om betalning av skatt pga. tillfälliga betalningssvårigheter, eller genom ett fritextbrev. Din ansökan skickar du till ditt skattekontor. Här hittar du Skatteverkets sida för ansökan .
Hur bokförs den skatt jag fått anstånd med?
BAS-gruppen rekommenderar att anstånd med skatt bokförs på följande sätt:
Moms
Redovisad moms bokförs som vanligt enligt konteringsinstruktionerna för konto 2650, det vill säga redovisat belopp omförs till skattekontot (konto 1630) när momsdeklarationen lämnas.
Arbetsgivaravgifter
Redovisade arbetsgivaravgifter bokförs även de som vanligt enligt konteringsinstruktionerna för konto 2730, det vill säga redovisat belopp omförs till skattekontot (konto 1630) i slutet av månaden.
Källskatt
Avdragen källskatt (skatteavdrag för preliminär skatt från en anställds bruttolön) bokförs som vanligt enligt konteringsinstruktionerna för konto 2710, det vill säga redovisat belopp omförs till skattekontot (konto 1630) när arbetsgivardeklaration (kontrolluppgift på individnivå) lämnas.
När bokförs de?
Beviljade anstånd bokförs när beslut om anstånd har mottagits, med anståndsbeloppet i debet på 1630 Skattekonto, och med kreditering av ett nytt särskilt skuldkonto 2852 Anståndsbelopp för moms, arbetsgivaravgifter och källskatt.
Påverkar anstånd med skatt hanteringen i Fortnox?
Nej, du skickar in din arbetsgivardeklaration och momsdeklaration som vanligt från Fortnox. Här kan du läsa om hur du skapar en arbetsgivardeklaration eller en momsdeklaration .