Vad är Kombiuppdrag?

Ett kombiuppdrag innebär att ett företag anlitar samma revisionsbyrå både för hjälp med bokföringen och för utförandet av revisionen.

Redovisning och revision i kombiuppdrag

Kombiuppdrag är en term som används inom redovisning /revision och beskriver en kombination av olika uppdrag. Uppdraget går vanligtvis ut på att en revisor eller en redovisningskonsult levererar både redovisningstjänster och revisionstjänster (bestyrkandeuppdrag) till en och samma uppdragsgivare.

Syftet med ett kombiuppdrag är att erbjuda en helhetslösning där en och samma konsult kan hantera flera aspekter av ett företags ekonomiska behov. Konsulten kan granska räkenskaper, upprättelse av bokföringen, ge rådgivning om skattefrågor, budgetering eller andra ekonomiska frågor.

Fördelar med kombiuppdrag

Att anlita en konsult för flera tjänster är vanligtvis kostnadseffektivt. Konsulten känner till företaget och har en bra förståelse för ekonomin. Det gör att arbetsprocessen blir lättare och risken för missförstånd eller informationsbrist minskar.

Regeln om kombiuppdrag har moderniserats

Under halvårsskiftet 2024 valde regeringen att modernisera den tidigare krångliga regeln om kombiuppdrag. Ändringarna gjordes i revisionslagen, aktiebolagslagen , lagen om ekonomiska föreningar samt stiftelselagen. Syftet är att det framåt ska bli lättare för företag att både anlita en revisor och samtidigt kunna använda tekniska lösningar för sin bokföring.

Läs mer om den uppdaterade regeln för kombiuppdrag här ›

Behöver du redovisningshjälp?

Vill du ha stöd i ekonomiarbetet? Samarbeta med en av alla redovisningskonsulter som använder Fortnox. Det är dina önskemål och behov som formar hur samarbetet kommer se ut. Hitta en redovisningsbyrå nära dig ›