Våra bästa tips för en lyckad inventering (guide)
Vad är inventering?
En lagerinventering ger en exakt uppfattning om antalet varor och hjälper till att identifiera varor som inte går att sälja, t.ex. skadade eller föråldrade produkter. Det ger också möjlighet att upptäcka svinn och planera för framtida inköp och försäljning. Poängen med att inventera är att kontrollera – eller bekräfta – att din bokföring är korrekt.
Varför inventerar man?
En årlig inventering av lagret är viktig för att få koll på varutillgångarna och för att fatta smarta beslut inför framtiden. Den sker ofta i samband med bokslutsdagen, men kan också göras löpande om företaget har ett lagerredovisningssystem. Om lagret står för mer än 10 % av företagets tillgångar ska en revisor närvara.
Före inventering
Säkerställ in- och utleveranser ur lagret – Vilka varor är på väg in i lagret och vilka är på väg ut? Det är endast inleveranser som tillhör räkenskapsåret som ska räknas. Bokför de sista utleveranserna från lagret innan din inventering och placera dem gärna på annan plats, väl uppmärkta.
Inventeringsinstruktion – Är ni flera personer som ska hjälpa till med inventeringen? Gör en tydlig instruktion till berörda. Tänk på att det kan finnas lagervaror på fler ställen än på lagret exempelvis i arbetsfordon eller liknande.
Sortera och skriv ut inventeringslistor – Avsätt lite tid till att sortera listan på bästa sätt beroende på hur ditt lager är uppbyggt exempelvis i lagerplatsordning, innan du skriver ut den. Kan du redan här se något avvikande sparar du tid under själva inventeringsfasen.
Under inventering
Utse en ansvarig – Utse en ansvarig person för varje område som ska räknas och då gärna någon som kan lagret eller verksamheten. Se till att det tydligt framgår i inventeringslistan vem som har räknat vad och när!
Markera färdigräknat – Markera de artiklar, hyllor och fack som är räknade. På så sätt får du en tydlig överblick.
Växla räknande med inmatning i systemet – Byt av varandra mellan att räkna och mata in i antal i ekonomisystemet. Du får en snabb uppfattning om något inte stämmer eller är onormalt.
Efter inventering
Sammanställ inventeringen – När inventeringen är klar är det dags att sammanställa den per inventeringsdatum, i ditt ekonomisystem.
Kontrollera värderingen – Gå igenom utfallet och se över prissättningen och utvärdera. Verkar det rimligt?
Skriv ut lagervärdeslista/lagerintyg – Inför revisionen är det bra att förbereda ett lagerintyg. Intyget skrivs under av lageransvarig för att verifiera att allt har gått rätt till, att alla artiklar har räknats och att lagersaldot är korrekt.
Färdigställ inventeringen – När alla ovan steg är gjorda är det bara en sak kvar innan du är klar och det är att bokföra lagerförändringen.
Full koll på lagersaldon och lagervärde med Fortnox lagerprogram
Med inventeringsfunktionen i Fortnox Lager kan du skriva ut inventeringsunderlag för alla artiklar, ett visst lager, en viss lagerhylla, eller bara göra stickprov på vissa artiklar. Resultatet för du in i inventeringsfunktionen och får därefter automatiska justeringar av både lagersaldo, lagervärde, samt bokföring.