Bokföra Sponsring
Sponsring kan bokföras under kontogrupp 59 Reklam och PR och konto 5980 PR, institutionell reklam och sponsring.
När företag ger organisationer, föreningar och artister gåvor i form av pengar, varor eller tjänster och som i utbyte får reklam för sin verksamhet så kallas det sponsring. Sponsring kan ha många fördelar. Det kan exempelvis hjälpa till att bygga upp ett varumärke och ge tillgång till ett nätverk. Sponsring är inte samma sak som reklamgåvor
. Till sponsring måste det alltid finnas en motprestation för att det ska vara skattemässigt avdragsgillt . Företaget ska alltså få en ekonomisk nytta från sponsringen. Det kan vara att få sitt företagsnamn upptryckt på matchtröjor, att få tillgång till konferenslokaler, ett blogginlägg, en bild på sociala medier eller biljetter till ett evenemang. Motprestationen ska stå i rimlig proportion till gåvans värde. Överstiger sponsringen det uppskattade reklamvärdet som företaget får är det en ej avdragsgill gåva.
Exempel på bokföring av sponsring
Ett företag har sponsrat en lokal idrottsförening med 1 000 kronor. Som motprestation får företaget en reklamskylt med sin logga uppsatta vid idrottsplanen. Motprestationen uppskattas till samma värde som det sponsrade beloppet. Bokföringen kan då se ut så här:
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
1930 – Bankkonto | 1 000 kr | |
5980 – PR, institutionell reklam och sponsring | 800 kr | |
2641 – Ingående moms | 200 kr |
En gåva som inte kan räknas som sponsring kan istället bokföras på konto 6992 Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla.
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
1930 – Bankkonto | 1 000 kr | |
6992 – Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla | 1 000 kr |
Observera att bokföringstipsen i det här avsnittet enbart är ett förslag, och det kan finnas fler sätt att hantera bokföringen av posten på. Är du osäker bör du alltid kolla upp med en sakkunnig, exempelvis en redovisningskonsult .