Bokföra Facebook-annonser
Annonser via Facebook ska redovisas både med ingående och utgående moms och kan bokföras på konto 5910 Annonsering eller konto 4535 Inköp av tjänst inom EU.
Idag finns det mängder av olika sätt att marknadsföra sitt företag för att nå ut till nya och befintliga kunder. Äldre metoder som reklam i fysiska tidningar och kataloger har fått sällskap av onlineannonser i en mängd olika format. En av de vanligaste kanalerna för annonsering är Facebook där man kan nå ut till en stor publik och på så sätt utöka sin kundbas och utveckla sin verksamhet. Du bestämmer själv hur stor spridning du vill att inlägget ska ha och hur länge det ska ligga uppe och betalar sedan en viss summa därefter.
Om du har bestämt dig för att annonsera på Facebook och bedriver en momspliktig verksamhet betraktas annonseringen som köp av tjänst inom EU. Facebook är nämligen ett företag som är registrerat på Irland och du måste då tillämpa så kallad omvänd skattskyldighet där både ingående och utgående moms redovisas. Tjänsten ska alltså beskattas i det land där köparen är etablerad och det blir därmed svensk och inte irländsk moms på Facebook-annonseringen. Du som köpare betalar helt enkelt moms till staten i stället för säljaren och Facebook kommer därför inte ha tagit ut någon moms på fakturan du får skickad till dig.
För Facebook-annonser gäller 25 % moms på fakturabeloppet och det ska redovisas som utgående moms i momsdeklarationen, samtidigt som du drar av samma belopp som ingående moms för att det ska bli korrekt.
Exempel på bokföring av Facebook-annonser
Onlineannonser på Facebook kan bokföras på konto 5910 Annonsering eller på konto 4535 Inköp av tjänst inom EU. Om du till exempel har köpt Facebook-annonser för 1 000 kronor kan bokföringen se ut enligt nedan:
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
4535 – Inköp av tjänst inom EU | 1 000 kr | |
2614 – Utgående moms tjänster utland | 250 kr | |
2645 – Ingående moms tjänster utland | 250 kr | |
1930 – Företagskonto | 1 000 kr |
Observera att bokföringstipsen i det här avsnittet enbart är ett förslag, och det kan finnas fler sätt att hantera bokföringen av posten på. Är du osäker bör du alltid kolla upp med en sakkunnig, exempelvis en redovisningskonsult.