För redovisningsbyrån|Bokföring

Publicerad: 2 oktober 2023|Senast uppdaterad: 1 november 2023

Trenderna på årets mässa – så var Ekonomi & Företag 2023

Ekonomi & Företag på Kistamässan är slut för i år. Pia Eriksson och Lars Alm från Fortnox såg fem stora trender på årets mässa:

1. KYC, KYC, KYC

Efter att ha varit en bubblare i många år, är känslan att alla på mässan pratade KYC ur olika perspektiv. Det var också många som visade upp olika lösningar. 

– Idag vet alla att man måste KYC:a kunderna och därför växer det fram fler och fler tjänster. Byråerna vet också att de har ett ansvar och att en hel del företag blir granskade av länsstyrelsen, säger Lars Alm. 

– På Fortnox vill vi se det som att redovisningsbyrån har jättestora möjligheter att göra stor skillnad i kampen mot penningtvätt – att vi alla i samhället behöver jobba tillsammans. Det är en av utgångspunkterna i vårt KYC-verktyg som snart finns integrerat i Digital byrå och som förenklar och ger kontroll, säger Pia Eriksson.

2. Alla och ingen har AI

Inte helt förvånande var AI superhett på årets mässa, med intressanta föreläsningar och en del roliga montrar. AI-expert Fredrik Lövgren sa från scenen att han var långt ifrån imponerad över branschen och menade att alla tror sig veta vad AI är och säger att de använder det – men att få verkligen gör det. 

– Man kan konstatera att få utställare hade något konkret att visa upp och att det finns en viss försiktighet i branschen. Troligen hänger det ihop med att alla också menar lite olika saker med AI – för en del är exempelvis machine learning AI, men är det verkligen det? säger Pia Eriksson.

– Ja, ChatGPT har ju ritat om kartan rejält, och vi kommer troligen se mer av generativ AI framåt, säger Lars Alm. 

3. Fortnox kvitto-upprop

För att kasta ljus på frågan om digitala kvitton startade Fortnox under mässan ett upprop för att modernisera bokföringslagen och skrota kravet på arkivering av papperskvitton. Ett krav som både är omodernt och kostar Sveriges företag miljardbelopp varje år – utan att fylla någon funktion.

– Otroligt många lyssnade på vår inspirationsföreläsning och ännu fler skrev på. Det kändes som att många längtat efter detta, konstaterar Pia Eriksson. 

Senare i höst lämnas alla namnunderskrifter in till näringsdepartementet. Mer information om uppropet hittar du här .

4. Dags att hoppa på hållbarhets tåget

I och med att regelverket kring hållbarhetsredovisningar och rapportering ändras och börjar gälla fler, är det fler byråer som behöver få koll på hållbarhet. 

– Många har börjat sin resa men fler behöver hoppa på tåget och det märktes på mässan att fler sökte information. Att jobba med hållbarhet blir en kvalitetsstämpel som man behöver ha idag, säger Pia Eriksson. 

Kalle Nilvér som tillsammans med Fortnox skapat Hållbarhetskollen var en av de som pratade om vad som händer om byråer och andra företag sticker huvudet i sanden.

– Kalle var tydlig med att om man inte ökar sin kunskap och sätter sig in i vad hållbarhet innebär för kunden, så kommer antalet hållbarhetskonsulter öka. Den som kan företagets ekonomi borde ju också göra hållbarhetsredovisningen, men risken är att kunden istället skaffar sig en till rådgivare för just hållbarhet. Här måste man vara proaktiv och inte agera först när saker och ting redan hänt, säger Pia. 

– Många pratade också om att man måste ställa krav på tekniken. Idag jobbar man ofta med schabloner, men det blir ofta fel och alla måste bli bättre på att analysera varje kvitto med hjälp av tekniken. Man pratade också om att företagen kan göra så stor skillnad, att alla kan göra sin lilla bit. 

En annan trend på samma tema på mässan var att man fick färre giveaways i form av saker och trycksaker. 

– Många bjöd istället på bra ätbara saker – som handmålade praliner, nyttiga hälsoshots och ekologiskt kaffe, vilket kändes bra, säger Pia och Lars. 

5. Klara kraschen! 

Lågkonjunkturen gick inte heller obemärkt förbi på mässan. Även här handlade det om hur man som redovisningsbyrå kan vara proaktiv. Byrån känner ju sina kunder väl och kan troligen ringa in de kunder, som riskerar att vara på väg åt fel håll. 

– Man kan inte sitta och vänta på att systemet ska “plinga till” – då är det troligen för sent och företaget är redan nära konkurs. Byrån behöver hitta de företag som exempelvis spenderar mycket pengar, som brukar ducka pengafrågor, eller som inte har någon buffert.

– En nyckel är också att våga erbjuda rådgivning. På mässan gavs bland annat tipset att skicka ett mejl med ett erbjudande om en timmes rådgivning, som kunden får anmäla sig till. Det är ett erbjudande de garanterat inte kan motstå! 

Andra reflektioner från Pia Eriksson och Lars Alm: 

  • Roligt att Skatteverket och Bolagsverket var på plats och pratade om det senaste. Känns tryggt och säkert, och bekräftar att vi jobbar tillsammans!

  • Det var fler utländska aktörer på årets mässa än tidigare – intressant!  

  • Generation X var i fokus. Både utifrån att det är svårt att rekrytera unga medarbetare och utifrån att Generation X ofta ställer höga krav på hållbarhet.  

  • Företagskort – Fortnox presenterade sitt nya, smarta företagskort. Här fick Fortnox frågan om hur kortet var tillverkat och om det finns digitalt – något som signalerar att byråerna tänker på hållbarhet. 

  • En snackis var den version av “Öppna landskap” som framfördes på onsdagkvällens middag – en härlig hyllning till redovisningskonsulten.