Driva Företag|Kundberättelser

Publicerad: 3 juni 2020|Senast uppdaterad: 5 juli 2022

Svenskt kosttillskott valde Fortnox för att automatisera och bli mer digitala

Sedan 2013 har Svenskt Kosttillskott AB använt Fortnox som affärssystem. 2019 omsatte bolaget 230 miljoner kronor – tre gånger så mycket som de omsatte 2013, när de blev kund. Anledningen till att de valde Fortnox? Möjligheten att automatisera med integrationer, användarvänlighet – och möjligheten att samla allt i molnet. Idag ser bolaget, som har 60 anställda, inga skäl att byta.

Susanna Harn är ekonomichef på Svenskt kosttillskott. Hon var relativt nytillträdd när bolaget 2013 bytte till Fortnox. Deras tidigare program var inte anpassat för bolaget; det var tungjobbat och mötte inte behoven.

– Fortnox visade sig vara ett bra val, eftersom vi ville automatisera våra flöden och ha ett system med hög användarvänlighet, säger Susanna.
 

Automatiserar 400 000 fakturor med integrationer

En annan aspekt var möjligheten att koppla på integrationer till andra system. Svenskt kosttillskott kopplade bland annat ihop sitt ordersystem med Fortnox för att automatisera.

– Idag utför vi väldigt många transaktioner via integrationer. Under 2019 hade vi till exempel 400 000 kundfakturor som gick via integrationer, helt automatiserat.
 Sparar tid när manuellt blir automatiserat

Sparar tid när manuellt blir automatiserat

Det är alltså inte svårt att förstå vad Susanna menar när hon säger att de största fördelarna med Fortnox är automatiseringen genom integrationerna och användarvänligheten.

– Det är inte tungjobbat eller tråkigt, och det är lätt att sätta sig in i och bra uppbyggt – det är intuitivt. Vi kan automatisera så mycket av jobbet; till exempel har vi haft tolkningen av leverantörsfakturor och digital fakturaattest i några år, och det sparar så mycket tid. Vi behöver göra relativt få manuella insatser. En annan stor fördel är filuppladdningen i det digitala arkivet, som är kopplat till bokföringen.
 

Rätt lösning för rätt behov

Korten på borden – det har inte alltid varit fläckfritt under de sju åren. Alldeles i början behövde vissa funktioner i programmen fixas till för att passa bolagets behov.

– Då kom tre personer från Fortnox upp och besökte oss. Under besöket löstes mycket av det som vi tidigare hade upplevt strulade, vilket var bra. Och sedan dess har det fungerat väldigt bra.
 

Inga problem att växa tillsammans

Besöket – liksom implementeringen av Fortnox – var inte förenad med någon kostnad, utöver de löpande kostnader som Svenskt kosttillskott betalar för de program som de använder. Men det var 2013, och bolaget har vuxit sedan dess. Omsättningen är tre gånger så stor idag. Då undrar man: hur gick det att skala upp?

– Det har fungerat bra och nu är vi väldigt nöjda. I takt med att vi som bolag utvecklas och våra behov växer, går det hela tiden att skala upp Fortnox på det sätt som passar oss.
 

“Bygga utifrån verksamhetens behov”

Vad skulle Susanna säga till de som inte tror att Fortnox passar större bolag?

– Jag upplever det som en förutfattad mening. Det finns ingen anledning att det inte ska funka, egentligen. Fortnox har integrationer mot det mesta, så det går att kombinera och bygga utifrån verksamhetens behov på ett bra sätt.

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.