Fakturering|Driva Företag|Bokföring

Publicerad: 13 december 2024

Stärk likviditeten i ditt företag 2025 – 8 praktiska tips

En man står med en dator vid en frys med glass
En stark likviditet är en viktig förutsättning för att bygga ett framgångsrikt företag. Samtidigt är likviditetsbrist ett av de mest utbredda problemen bland Sveriges företagare. Vi ger dig några konkreta tips som kan hjälpa dig att skapa en bättre balans i din ekonomi under kommande år.

Som företagare behöver du ha ett stenhårt fokus på kärnverksamheten. Det kan innebära att allt som heter ekonomi och likviditet blir ett nödvändigt måste – inte sällan en källa för oro och bekymmer.

Tiden räcker inte riktigt till för att kunna ligga steget före med likviditeten, företagets kortsiktiga betalningsförmåga.

Istället känns det som att du haltar efter. Det beror så klart i första hand på hur kunderna, marknaden och världen beter sig. Men det kan samtidigt vara nödvändigt att du gör en del åtgärder för att stärka likviditeten.

Var tionde småföretagare i Sverige (1–49 anställda) har haft likviditetsproblem under det senaste året. 61 procent av företagen har sparade medel för att hantera lägre intäkter, ett tapp från 73 procent det föregående året, enligt Småföretagarbarometern 2024 från Företagarna .

Varför är det viktigt att ha en stark likviditet?

Många sunda företag hämmas från att växa och utvecklas. Inte för att det är fel på affärsidén eller efterfrågan på marknaden – men för att likviditeten är en vardaglig kamp. Det kan vara fallet oavsett hur tjocka orderböckerna är. Och det är ännu mer sannolikt i kapitalintensiva branscher som bygg, handel och tillverkning.

En stabil likviditet är viktigt för att det möjliggör framgång. Det ger dig utrymmet att verkställa dina planer på utsatt tid, vilket banar väg för ytterligare expansion och lönsamhet. Dessutom rustar en stark likviditet ditt företag för oväntade händelser, något som är extra aktuellt givet dagens turbulenta omvärld.

Så det lönar sig verkligen att försöka jobba långsiktigt för att uppnå en stabilare likviditet i ditt företag, trots att det kan kännas utmanande. Här är några praktiska tips som hjälper dig att boosta din likviditet.

1. Förankra likviditeten i planeringen

Likviditeten och kassaflödet i mindre företag är alltid sårbara mot saker utanför dess direkta kontroll, som prisförändringar, höjda räntor eller kundernas långa betaltider. Därför är det extra viktigt att motverka alla potentiella störningar genom att planera framåt, och vara beredd att ta kraftfulla åtgärder.

Oavsett om du har en ekonomiansvarig eller inte, kan det vara värt mödan att planera kassaflödet och likviditeten åtminstone någon månad framåt. Några enkla åtgärder som kan hjälpa dig att få bättre koll på din likviditet över tid:

  • Satsa på en uppdaterad bokföring. Genom att använda ett smart och smidigt affärssystem kan du alltid ha koll på din aktuella likviditet.

  • Gör en likviditetsprognos varje månad. Sträva efter att upprätta en detaljerad kalkyl som listar kommande periodens inkomster och utgifter. Det ger dig bättre förutsättningar att ta rätt beslut och åtgärder i god tid.

  • Håll dig till konservativa beräkningar. Utgå från de inbetalningar som du vet kommer att betalas in. Räkna inte in avskrivningar – de omvandlas till likviditet först i samband med att ni deklarerar skatt.

2. Fakturera effektivt

Smidiga processer och verktyg för fakturering är en superkraft i ett mindre företag. Det lönar sig att vara systematisk och snabb när det kommer till att göra fakturautskick, påminnelser och potentiella inkassokrav. Den kombinerade effekten blir att du får in mer pengar, snabbare.

Genom att använda ett bra affärssystem ser du till att du har järnkoll på alla dina fakturor och deras status. Dessutom kan du automatisera stora delar av fakturering, påminnelser och relaterad bokföring.

3. Omförhandla betalningsvillkor

Sträva efter en sund balans på betaltider mellan dina kund- och leverantörsfakturor. Kanske måste du själv betala dina leverantörer på 30 dagar medan dina kunder kräver betalningstider som är betydligt längre än så. Det här är en jobbig dynamik som snabbt kan sätta likviditeten under stor press.

Se alltså över möjligheterna att omförhandla dina betalningsvillkor med leverantörerna. Det kan också vara smart att sälja dina fakturor för att frigöra pengarna direkt.

Läs mer: Nå framgång med fakturaköp – 6 scenarier då det lönar sig att sälja fakturor

4. Optimera preliminärskatten

Om ditt företag är registrerat för F-skatt betalar du en löpande preliminärskatt . Hur mycket skatt du behöver betala varje månad baseras på din uppskattade vinst det kommande beskattningsåret. Syftet med det här är att jämna ut skatten över året för att undvika en stor restskatt.

Försök att hålla preliminärskatten på en realistisk nivå, så att likviditeten i ditt företag inte belastas i onödan. Tveka inte att justera din skatt ifall din verksamhets faktiska siffror avviker rejält från tidigare estimat. Det gör du genom att skicka in en preliminär inkomstdeklaration till Skatteverket.

5. Se över dina kostnader

Det finns egentligen två sätt att öka likviditeten i ditt företag: dra in mer intäkter, eller minska kostnaderna. Det behövs både disciplin och lite kreativitet för att hålla nere kostnaderna.

Först och främst gäller det att ha koll på företagets stora kostnadsposter, som hyra, löner och varulager. Se om du kan luckra upp likviditet genom smarta åtgärder. Men även mindre kostnader som fruktleveranser, tidningsprenumerationer, dyra mobilabonnemang eller kontorsmaterial kan dränera likviditeten i onödan.

Om du driver ett lite större företag kan det löna sig att centralisera inköpen hos en ekonomiansvarig. Den här personen kan ta ett helhetsgrepp kring utgifter och kostnader, implementera riktlinjer kring inköp, och optimera kassaflödet.

6. Ha schyssta finansieringsalternativ till hands

De flesta företag behöver någon gång ta hjälp av extern finansiering. Det kan handla om att investera i tillväxt, tackla tillfälliga svackor, eller att stärka likviditeten under perioder då företaget har stora utgifter.

Genom att hitta en trygg finansieringspartner kan ditt företag alltid ha likviditet nära till hands, och därmed undvika att hamna i jobbiga lägen. Se till att din långivare erbjuder personlig service och flexibla villkor anpassade efter dina omständigheter.

Läs mer om Fortnox utbud inom finansiering

7. Sälj överflödiga tillgångar

Sunda företag kännetecknas av att deras tillgångar bidrar till verksamheten på ett konkret sätt. Därför kan det löna sig att göra en rejäl inventering av tillgångarna i ditt företag, och frigöra likviditet där det är möjligt. Det kan exempelvis handla om anläggningstillgångar som fastigheter och maskiner, eller omsättningstillgångar som möbler eller överflödiga varulager.

Glöm inte att dina utestående kundfordringar också räknas som tillgångar. Genom att sälja eller belåna fakturorna kan dessa omvandlas till pengar direkt.

8. Satsa på digitalisering

Som företagare är det viktigt att hela tiden hitta nya sätt att förbättra verksamheten. Genom att satsa på digitalisering eller jobba med AI-verktyg kan du effektivisera verksamheten och samtidigt öka dina intäkter – exempelvis genom en mer effektiv marknadsföring. Digitala processer gör också att dina anställda kan ägna sig åt mer värdeskapande aktiviteter. Tid är ju pengar!