Sandra öppnade den japanska drömmen
På restaurangen Izakaya Moshi hittar vi kocken och ägaren Sandra Hartman, en glad och driven smålänning som brinner för det japanska köket. Hennes specialitet är sushi – en smaksensation hon fick uppleva för första gången som tonåring.
– Jag studerade restaurangprogrammet på Ryssbygymnasiet. När det var dags att praktisera fick jag komma till Daniel Djurvall på restaurangen Moshi Moshi. Där smakade jag sushi för första gången och fick upp ögonen för det. Det jobbade även en del japanskor under den tiden, som jag lärde mig väldigt mycket av, säger Sandra.
Efter studenten började Sandra arbeta på Moshi Moshi. Med tiden fick hon allt mer ansvar och efter några år började hon och Daniel leta efter en lokal. De ville öppna en ny japansk restaurang tillsammans.
– Vi började med en inspirationsresa till Japan. Där testade vi till exempel en variant av sotad lax, vilket vi har kvar på menyn än idag. Efter resan fick vi ett samtal från Smålands museum, som letade efter en ny hyresgäst. Allt kändes skitbra, och vi tog snabbt över lokalen. Renoveringen startade igång och Izakaya Moshi öppnades december 2012.
Tre nya restauranger och en hälsosam framtid
Båda två kände att de fick bra respons på den japanska puben med lyxiga och enklare smårätter. Det ledde till att de ville öppna en till restaurang, men en blev till två.
– 2017 öppnade vi i Jönköping. Vi fick två lokaler i ett, vilket blev ett till Izakaya Moshi samt Izakaya Station – en bakficka med asiatisk streetfood som är lite flottigare och stökigare.
Efter ett tag ville de ta Izakaya Station till Växjö med, tillsammans med två till delägare. Plötsligt kom en pandemi som skrämde dem lite, men trots det körde de på.
– Izakaya Station i Växjö känns etablerad nu, det tog sig trots pandemin. Nu har vi inga planer på att öppna något mer på ett tag, det har hänt så mycket med Covid19 och vår bransch har haft en uppförsbacke.
Nu är Sandras största fokus att hon och alla omkring henne ska må bra. Det ska kännas härligt och skönt att jobba på Izakaya.
– Efter min mammaledighet ska jag nu hitta en balans i livet som egenföretagare och mamma. Jag älskar mitt jobb – att laga mat och ha kul med kollegor, men jag vill inte jobba ihjäl mig. Jag vill hellre utvecklas tillsammans med kollegorna, än att starta upp nya restauranger just nu. Vi kallar oss Izakayafamiljen – man blir en del av en familj här. Vi ser och hör varandra och det är viktigt att personalen mår bra. Det är mitt största fokus i år.
Att våga ta hjälp av andra
När Sandra skulle starta restaurangen hade hon inte mycket erfarenhet av allt som hörde bolag till. Men som tur var hade hon både Daniel och andra till hjälp.
– Vi startade företaget tillsammans och han hade ju erfarenhet sedan innan. Vi fick även hjälp av både banken och Almi, kring hur vi skulle tänka och räkna.
Att starta restaurang är inte alltid en spikrak väg, då man först måste ta hänsyn till olika processer hos kommun och myndigheter.
– Det är mycket man behöver göra när man startar restaurang. Vi behövde söka alkoholtillstånd hos kommunen, vilket tog tid. Jag minns att det var mycket mer att göra än vad jag hade trott. Likaså Hälsovårdsnämnden som har vissa kriterier man ska uppnå. De vill inte säga så mycket innan och det tyckte vi var skitjobbigt. Men vi blev godkända. Det är även en del att göra efter man startat krog, exempelvis med Skatteverket. Det är mycket att följa i vår bransch över lag.
Att gå igenom alla processer var värt för Sandra, hon fick sitt Izakaya Moshi och älskar sitt jobb varje dag – sushi, kollegorna, laga mat och att utvecklas.
– När man driver eget växer man som människa, och som företagare. Man utvecklas själv och med arbetsplatsen. Jag har aldrig haft en dröm att bli företagare, men jag gillar utmaningar. Dessutom får jag göra det jag älskar, samtidigt som jag får tid för familjen.
I Sandras resa som företagare, har andra människor varit avgörande. Att klara sig själv är inte alltid en bra idé.
– Om du funderar på att starta företag, bolla gärna idéer med andra. Det behöver inte vara någon i samma bransch, men någon med erfarenhet. Med lite hjälp kan du känna om du är på rätt spår eller inte. Man kommer inte lika långt utan människor omkring sig. Ett nätverk är väldigt viktigt. Du kan exempelvis gå på nätverksträffar eller AW med andra som kan styrka din självkänsla och dina idéer. Tänk inte att du klarar precis allt själv.
Inga pappersfakturor och mer tid över
En viktig del av bolaget är ekonomin och för att få koll på allt använder Izakaya-restaurangerna Fortnox.
– Till en början använde vi bara bokföringsdelen, men efter hand la vi till fler program. Fortnox har känts väldigt enkelt och smidigt sedan start, och jag tycker även att priserna är bra jämfört mot konkurrenterna. Eftersom det fungerat så bra har det fallit sig naturligt att ansluta alla restauranger till programmet.
Daniel tar hand om bokföringen och Sandra sköter framför allt bolagets fakturor, och detta gör hon gärna i Fortnox App.
– Det är jag som attesterar alla fakturor i företaget. Fortnox har en superbra app som gör att jag kan fakturera var och när jag vill. Oftast sätter jag mig med faktureringen när jag är hemma. Jag brukar även lägga in alla våra kvitton i appen. Den är verkligen så smidig och snabb.
Då Sandra inte hade någon ekonomisk erfarenhet eller jobbat i Fortnox tidigare, var det något hon fick lära sig på vägen.
– Daniel är väldigt pedagogisk och har lärt mig mycket. Programmet var enkelt att komma in och man visste snabbt hur man skulle gå tillväga. Jag tycker inte administration är så kul men Fortnox är lätt. Det är smidigt att fylla i och få iväg fakturor, samt att kontrollera dem.
När Sandra använder Fortnox får hon tid över till annat. Att allt är så digitaliserat underlättar mycket i vardagen.
– Man slipper alla pappersfakturor när man har Fortnox, det är superskönt. Programmet sparar tid. Det är så enkelt och man behöver inte sitta länge och krångla, avslutar Sandra.
En bättre start i företagslivet
Har du en affärsidé? Gör något med den. Men gör det inte svårare än det behöver vara. Vi har allt du behöver för att ta första klivet. Och finns med dig vidare genom hela företagslivet.