Så säkrar Anderod AB kassaflödet – och bygger starka relationer

Björn Selvadurai, ägare av Anderod AB , har en tydlig vision för sitt företag: att driva en verksamhet med hållbar tillväxt. För honom handlar det inte om att växa snabbt, utan om att bibehålla en sund arbetsmiljö.
Hantera materialkostnader utan att belasta kassaflödet
En stor utmaning i byggbranschen är att hantera materialkostnader, särskilt när kunden inte förväntas betala förrän projektet är slutfört. För att behålla kontrollen över kassaflödet har Björn, i vissa fall, kommit överens med kunder om förskottsbetalning för att finansiera materialinköpet.
– Vi sitter inte på en position där vi kan driva fem projekt samtidigt, med materialkostnader vid projektstart och fakturering först när projekten är slutförda. Samtidigt vill jag helst undvika förskottsbetalningar, eftersom det kan skapa osäkerhet hos vissa kunder och leda till att vi inte vinner affären.
Det är vanligt att företag i branschen låter kunden köpa in materialet, men Björn föredrar att själv ha kontroll över inköpen.
– När kunden köper in materialet själv påverkas inte kassaflödet lika mycket. Men det finns risker med det, till exempel att materialet är defekt eller inte anpassat för montage i Sverige. Med Betala senare har jag muskler nog att inte fakturera kunden tills projektet slutförs. Jag slipper tänka på förskottsbetalning, har bättre koll på tidsplanen och kan stå för kvalitén i produkterna som används, förklarar Björn.
“Ett verktyg för att bibehålla en god relation till mina leverantörer”
Anderod AB kombinerar användandet av Fortnox tjänster Betala senare och Fakturaköp . För Björn handlar det om att ha valfrihet och enkelt kunna anpassa olika lösningar beroende på projekt.
– Finansieringen vi har idag är lite som salt och peppar för mig och det bästa är att det är jag som bestämmer när jag vill nyttja en tjänst. Jag kollar alltid på vad det är för typ av projekt, vilken situation vi befinner oss i och hur vi bäst kan parera toppar och dalar, säger Björn.
Betala senare ger Anderod AB möjlighet att skjuta upp betalningen för material utan att behöva oroa sig för att det påverkar relationen med kunden eller leverantören. Detta har varit särskilt användbart i projekt där materialet måste beställas långt i förväg, som vid renoveringar av caféer och restauranger där specialbeställda fönster eller dörrar kan ta flera veckor att få levererade.
– Inför vissa projekt behöver vi beställa material långt i förväg. Med Betala senare kan vi säkerställa att leverantörerna får betalt på utsatt tid utan att belasta kundens betalningsplan, säger Björn.
Starka och långvariga relationer med leverantörer är viktigt i byggbranschen. För att bygga upp en relation med en ny grossist behöver man visa att man kan sköta betalningen innan betalningsvillkoren förbättras.
– Genom att använda tjänsten kan vi hantera situationer där leverantörer kräver kortare betalningstider. Det gör att vi enkelt kan bygga upp en relation till en ny grossist, utan att oroa oss för att fakturan kanske måste betalas direkt, säger Björn.
Betala senare – bygg med trygghet och stärk din verksamhet
För Björn handlar det inte om att expandera, utan om att fortsätta driva företaget på ett sunt och hållbart sätt. Genom att använda tjänster som Betala senare kan han säkerställa att kassaflödet är stabilt, att relationerna med leverantörer och kunder förblir starka och att alla anställda mår bra.
– Betala senare är ett verktyg för att bygga långsiktiga relationer med leverantörer. Det ger mitt företag ett skyddsnät, samtidigt som det inte finns några krav på att jag måste använda tjänsten – vilket jag uppskattar, avslutar Björn.