Så kommer AI förändra branschen
Men Fredrik vill sätta den frågan i ett annat perspektiv.
– Självklart kommer arbetsuppgifter försvinna när de inte längre behöver göras av en människa. Men det handlar om att AI kan ta hand om repetitiva arbetsuppgifter som vi ofta benämner som “tråkiga”. De företag som lär sig använda AI kommer därför att hinna med och leverera mycket mer varje dag, utan att lägga ner fler timmar. Därför är det inte säkert att er redovisningsbyrå kommer behöva färre medarbetare – kanske kan ni istället ta er an fler kunder, säger han.
– Man kan jämföra det med den automatisering som skett inom industrin och som pågått i 200 år. Där finns ju fortfarande ett enormt behov av arbetskraft men idag arbetar de med andra saker. De har också fått en bättre arbetsmiljö när många tunga lyft och monotona arbetsuppgifter tagits bort.
Jobba tillsammans med AI
Inom redovisningsbranschen menar Fredrik att det finns mängder med uppgifter som AI kommer kunna göra åt byrån så att redovisningskonsulterna kan ägna sig åt mer analys och kvalificerad rådgivning. Det kan handla om allt från att ta anteckningar och sammanfatta dem på ett möte, hitta avvikelser i bokföringen, skapa rapporter, ta fram beslutsunderlag, planera byråns semesterschema, medarbetarsamtal och så vidare.
– Viktigast är att arbeta tillsammans med AI och se den som en digital medarbetare. De företag som anammar det arbetssättet, kommer skapa enormt värde både för sina kunder och medarbetare, säger han.
Fredrik drar en parallell till sjukvården där AI idag exempelvis används för att analysera röntgenbilder, något som tidigare gjordes av läkaren.
– Det finns ingen anledning att läkaren lägger tid på att titta på röntgenbilden, men däremot vill vi nog alla att läkaren är den som berättar och förklarar för oss vad de visar. Läkaren kan på så sätt frigöra tid för fler personliga möten, säger Fredrik.
Varför just nu?
Varför pratar då så många fler om AI idag än för några år sedan, fastän AI funnits i flera decennier? Det beror på att det nu finns betydligt fler riktiga AI-verktyg, menar Fredrik, som är glad att utvecklingen går framåt.
– Vi har länge sett företag som marknadsför att de använder AI när de egentligen bara omvandlar något från papper till en pdf. Det är absolut inte AI. AI kan agera och ta beslut likt en människa, och det är den utvecklingen vi ser nu med många bra hjälpmedel. Idag kan man exempelvis låta AI planera sin dag, sina möten och ge förslag på vad man bör göra och på vilket sätt, säger Fredrik.
AI-hypen i samhället har också bidragit till att det dyker upp många utbildningar och kurser i AI och många mailboxar fylls med erbjud- anden om hur man kan bli bättre på AI. Ofta är de helt oseriösa menar Fredrik Löfgren, som återkommer till att det bästa är att testa.
– Väldigt få kurser håller måttet, så lägg tiden och pengarna på att köpa in och prova olika verktyg. Vill man ändå gå en kurs så är det främst universitet och högskolor som håller hög kvalitet, de har även anpassade kurser för företag.