Så får du nöjdare kunder – 5 tips från branschen till dig som är redovisningskonsult
Svenskt kvalitetsindex som mäter kundnöjdheten i en rad olika branscher visar att de flesta är nöjda när det gäller redovisningstjänster och revisionsbolag. Men nöjdhet är en färskvara och kundernas förväntningar förändras hela tiden. Därför behöver byråer och konsulter jobba aktivt med sina kundrelationer.
Vi frågade tre byråer – LEBA Ekonomibyrå, Trimero och OWL – om hur de tänker och gör och här kommer deras viktigaste tips:
1. Skaffa dig 100 % koll på kunden
Företagare kommer till dig för att de ska kunna fokusera på sin passion. De vill att du gör sådant de inte kan. Men för att göra det behöver du kunna allt om kunden och lära känna företaget på djupet. Du behöver sätta dig in i allt som rör kundens bransch och bolag, ha koll på medarbetarna och och vilka system de använder och ja – hur allt på företaget hänger ihop.
– Vi behöver läsa på! Gå in på hemsidan, ta reda på mer om deras erbjudande och deras kunder, ställ frågor och lär känna entreprenören. Det är först då man kan jobba proaktivt, coacha företaget och ge relevanta tips, säger Joakim Lindh på Trimero.
2. Tänk people to people
Att det är viktigt att kommunicera med sin kund kan låta självklart, men hur gör man det bäst? Våra tre byråer betonar alla vikten av snabb återkoppling och att inte låta all kommunikation ske via mejl och chatt.
– Den personliga kontakten har aldrig varit viktigare! Vi får aldrig tappa bort de mänskliga relationerna – det är i dialogen vi upptäcker behov och utvecklar vårt samarbete. Därför pratar vi inte längre om business to business utan om people to people, berättar Joakim Lindh
– Har man en tät dialog är det också enklare att reda ut eventuella “stenar i skon” direkt, så att de inte växer till större problem hos kunden, säger Bahjat Mourad på LEBA.
3. Ännu mer samarbete
Att alla som jobbar på byrån samarbetar gör kundrelationerna mindre personberoende och sårbara. Då finns alltid någon annan med koll som kan täcka upp.
– Vi jobbar i team och har inte bara en kontaktperson som kunden kan vända sig till. Om någon är borta kan någon annan hjälpa till, vilket minskar sårbarheten, säger Emma och Petra på OWL.
– Kunden ska känna sig trygg i att vi är med dem hela vägen och aldrig känna osäkerhet kring vad de kan förvänta sig av oss, säger Bahjat Mourad.
4. Bjussa på ditt nätverk
Företag och varumärken som sticker ut är ofta grymma på att skapa “mjuka värden” och dela med sig av kunskap.
Om du har ett stort nätverk – koppla gärna ihop dem med dina kunder. Om kunderna ställer frågor som inte har med din core business att göra – försök att hjälpa dem ändå.
– Vi får en hel del frågor som inte har med redovisning att göra. Häromdagen fick vi exempelvis frågan om vi kände till något företag som är bra på översättningar av texter. Det gjorde vi, och då sammanförde vi dem, säger Joakim Lindh på Trimero.
5. Utmana, utmana, utmana!
Dina kunder vill inte sitta stilla i båten och förväntar sig att du ska vara med på resan. De vill bli utmanade i allt från hur de får bolaget att gå runt, till hur de ska våga ta sig an nya affärsmöjligheter.
– Det gäller att omvärldsbevaka, ligga steget före, utmana och uppmärksamma kunden på vad som finns i form av regler och möjligheter, avslutar Bahjat Mourad på LEBA Ekonomibyrå.
– För oss är det viktigt att vi håller oss uppdaterade och fångar upp nyheter i exempelvis Fortnox. Då kan vi ge kunden de bästa lösningarna och de bästa råden för framtiden, säger Petra Olofsson på OWL.
Fortnox Byråpartner = 100% samarbete i en plattform.
Här finns allt du och dina kunder det ni behöver för ett tajt samarbete samlat på ett ställe. I mitten finns Digital byrå, hjärtat i Fortnox – som ger dig stenkoll på dina kunder, uppdrag och vad som behöver göras.