Nya kvittoregler – ett gyllene tillfälle att prata digitalisering med dina kunder.
Så här guidar du dina kunder till en enklare vardag:
1. Informera och inspirera
Börja med att berätta om de nya reglerna och deras fördelar. Sätt upp ett möte för att gå igenom den uppdaterade bokföringslagen och visa konkreta exempel på hur digital kvittohantering kan spara både tid och energi.
2. Introducera digitala verktyg steg för steg
Digitalisering kan låta omfattande, men genom att införa ett verktyg i taget blir övergången enklare. Börja med automatisk bankkoppling för att länka kundens bankkonto direkt till bokföringen. Fortsätt sedan med Fortnox App och Företagskort, som också kan kopplas till bokföringen. Dessa lösningar förenklar kundens vardag utan att kännas överväldigande.
3. Var tålmodig och stödjande
Det tar tid att förändra invanda arbetssätt. Ge dina kunder stöd, förklara, och visa hur de digitala verktygen fungerar. Upprepa vid behov och ha tålamod – den tid du investerar nu kommer att löna sig i längden, samtidigt som du bygger förtroende och fördjupar samarbetet.
4. Synliggör förbättringarna
Peppa och visa några exempel på saker som kunden gjort bra och som faktiskt har gjort skillnad. Det kan till exempel vara att alla underlag har kommit in i tid och varit korrekta – och att du som konsult sluppit lägga tid på att påminna.
5. Fortsätt digitalisera
När nya, digitala rutiner är på plats, fira framgången och fortsätt att uppmuntra till förbättringar. Påminn om hur väl ni nu följer bokföringslagen och hur många manuella steg ni eliminerat. Och håll dig uppdaterad på den senaste tekniken – som redovisningskonsult har du en nyckelroll i att guida kunderna till ännu effektivare arbetssätt.