Nu kan du fixa fakturan i mobilen – med några få klick
Att skicka en faktura från mobilen tar inte lång tid. Har man Fortnox faktureringsprogram loggar man bara in i Fortnox App , trycker på Skapa faktura och Välj kund. Därefter adderar man det fakturainnehåll som man ska ta betalt för och skickar sedan iväg fakturan.
– Vi har försökt göra faktureringen i mobilen så enkel som möjligt. Därför har vi bland annat tagit bort onödiga och avancerade funktioner. Behöver man dem kan man alltid gå in i webbvyn och göra de sakerna där. Möjligheten att fakturera direkt i mobilen innebär att man kan fixa fakturan ute på fältet, precis efter ett kundbesök, och sedan skicka iväg den direkt från telefonen utan att behöva gå in på datorn, säger Victor Svangård, produktägare på Fortnox.
– De som använder Fortnox Fakturering idag får nu möjligheten att fakturera på ett smidigare sätt genom att ladda ned Fortnox-appen och börja fakturera. Det är inte svårare än så. De kanske redan har kunder och artiklar upplagda, då går det väldigt snabbt att fixa fakturan i mobilen.
– En annan bra sak är att man nu även har möjlighet att skicka påminnelser direkt från appen om man inte får betalt. Det kommer också underlätta för företagare.
Underlättar för byråer
Fortnox hoppas att den nya funktionen med fakturering direkt i mobilen även kommer att underlätta för redovisningsbyråer. Eftersom den mobila faktureringen är enklare än webbvyn kanske kunder som tyckt att fakturering varit svårt nu tar steget och börjar göra den själva.
Företagarna kan sin verksamhet bäst och sköter de inte sin fakturering själva så blir det oftast dubbelarbete mellan dem och byrån. Det blir förhoppningsvis ett smidigare samarbete mellan företagaren och byrån när företagarna nu kan sköta faktureringen själv på ett enkelt sätt via mobilen.
– En naturlig del för en företagare är att ta betalt för det som man säljer. Nu kan de göra det direkt från mobilen.
Hur bör byråer sälja in möjligheten att fixa fakturan i mobilen till sina kunder?
– Att deras kunder på ett enkelt sätt nu kan ta betalt av sina kunder via mobilen. Och att de dessutom kan göra det vid tillfällen då det finns tid att utnyttja, exempelvis på tåget, på bussen, ute på fältet och så vidare.
– Flödet är dessutom väldigt enkelt vilket innebär att företagare som tidigare inte skött det själva nu kan göra det, säger Victor.