Mia gav aldrig upp sin företagsdröm
Foto: Martina Pulvere
Sedan Mia var liten har hon alltid haft en dröm om ett eget företag, men inte riktigt vetat vad. Men ju längre tiden gick desto klarare blev hennes dröm.
– Jag har alltid brunnit för att skapa med händerna och jobba med människor. Det ledde till att jag utbildade mig till frisör och 2007 öppnade jag min egna salong, säger Mia Viltok, grundare och ägare av salongen Znygg.
Mia jobbade först ensam i bolaget i tre år. 2010 anställde hon sin första medarbetare. Efter det har bolaget fortsatt att växa, och blivit precis det som var målet.
– Målet med att öppna salongen har alltid varit att ge kunder en upplevelse – att få behandling, lite fika och massage. Hos oss ska man få ett personligt möte med sin frisör och komma till lugn och ro, som på ett spa. Målet har även varit att fokusera på mer än bara klipp och färg. Vi jobbar även med fransar, bryn, extension och peruker. Jag har alltid haft en plan att bolaget ska växa, och alltid tänkt att vi ska vara runt tio personer, och det är vi nu.
Affärsidén blev sågad
Att starta företag var ingen spikrak resa, Mia fick känna på både motgångar och misstro.
– Det har verkligen varit en spännande resa. Jag flyttade till Luleå från Gällivare och hade inget nätverk alls i staden. Jag kom sedan i kontakt med en person på arbetsförmedlingen, då blev min affärsidé sågad och jag fick inget starta eget-bidrag. De tyckte att det redan fanns för många salonger här.
Trots det tråkiga Mia fick höra fortsatte hon tro på sig själv och gav inte upp sin dröm – drömmen om ett eget företag.
– Jag var 26 år och kände inte så många, så när min affärsidé sågades blev det tufft. Men jag kämpade vidare. Till en början var det svårt att hitta en lokal, men så kom jag i kontakt med en kvinna som hjälpte mig väldigt mycket i uppstarten. Med hårt arbete och vilja av stål kommer man långt. Det är aldrig en dans på rosor och man ska aldrig ge upp. Man kommer alltid att stöta på motgångar, och gör man det ska man bara fortsätta hålla sig till planen.
Just för att Mia fortsatte tro på sig själv och sin idé, ledde det henne till sina drömmar.
– Allt rullade på helt plötsligt. Jag fick tag på en lokal och skrev kontrakt på den, trots att den kanske inte var helt optimal. Men det var en bra start. Tio månader senare hittade jag en ännu bättre lokal.
Efter det har allt rullat på för Mia och hennes salong, hon har gått från några få till cirka tio anställda.
– Nu har vi bytt från lokalen på 90 kvadratmeter till 300. Detta gjorde vi 2021 mitt i pandemin, egentligen när det var som värst. När andra kanske bromsade, gasade vi och jag tror att det blev vår nyckel till framgång.
En pandemi stoppade inte salongen
Att våga för att vinna är verkligen Mias filosofi, och hon ser möjligheter i allt som sker trots motgångar.
– Även om det var en pandemi kändes det som rätt läge att utöka och växa. Vi körde en digital invigning i maj 2021, som 5 500 personer deltog i. Vi såg verkligen möjligheterna i de svårigheter som rådde, och gjorde vad vi kunde utifrån det. Det är viktigt att man inte glömmer bort, att en motgång kan leda ditt företag till något bra. Pandemin har skapat fantastiska möjligheter för oss. Man kan exempelvis utbilda sig smidigt genom digitala utbildningar i hela världen, så som England och USA.
Pandemin har inte påverkat Mia och hennes salong allt för mycket, men det finns vissa saker som hon måste tänka lite extra på nu.
– Den största utmaningen är att hitta rätt personal. Vi har märkt att många börjat plugga under pandemin. Hela servicebranschen har tappat mycket arbetskraft under denna tid. Vi är ju beroende av personal och måste ha frisörer med olika erfarenhet, och detta kämpar vi med just nu.
Mia har tagit sig igenom mycket under sin tid som företagare. Både med- och motgångar. Men det är inget som riktigt har skrämt henne, inte ens dagens ekonomiska läge.
– Jag tänker att det är övergående. Man ska behålla sitt sikte på målet och inte avvika på vägen. Det kan alltid uppstå saker, men jag är övertygad om att man når sitt mål om man inte avviker. Det är även viktigt att göra det tillsammans med sin personal, och på vägen fira alla små delsegrar.
2009 var det lågkonjunktur men på den tiden jobbade Mia ensam och märkte inte av situationen lika mycket som nu.
– Jag märker av den ekonomiska situationen lite mer idag, när vi har växt. Vi är ju en lyxtjänst, som man inte behöver för att överleva. Men jag har tagit mig igenom mycket de senaste åren, och det ska nog gå nu med. Det kan komma senare men just nu är vi inte så påverkade av det ekonomiska läget. Kanske är det mer skräck i människor än handling just nu. Efter pandemin tror jag man behöver lyxtjänster och kanske inte är sugen på att kapa en sådan grej. Det är ju något man prioriterat bort i ungefär två år.
Frihet och inga begränsningar
Salongen har växt under åren, och varit med om en hel del, både roligt och jobbigt. Men nu är inte målet längre att salongen ska bli större.
– Vi ska inte bli en stor fabrik. Det ska fortfarande vara en personlig salong och arbetsplats. Kanske kommer vi växa med en eller två anställda till, men just nu är det mycket annat i fokus för framtiden, exempelvis utbildningar. Man kan aldrig sluta utbilda sig. Det kommer alltid nyheter och nya tekniker.
Att driva ett företag var alltid drömmen – att få göra det man älskar och friheten i det.
– Det finns ingen begränsning när man driver eget, inga ramar, inget stopp. Det är bara jag själv som kan sätta begränsningar och det tycker jag är en cool känsla. Att driva eget är för mig en otrolig frihet. Det är ett stort ansvar med, men för mig passar det. Jag har svårt att se mig själv som anställd nu. Visst, ibland hade det känts skönt att jobba åtta timmar och ta del av annat som en anställning innebär. Men då skulle jag nog känna att jag inte använde min fulla potential.
Mia är en van företagare som stött på både med- och motgångar under flera år. Det som hjälpt henne mycket har nog varit hennes positiva syn på företagande och hennes förmåga att be om hjälp när det behövs.
– Vill du starta företag är mitt tips att inte alltid göra allt själv. Gör det du är bra på och tycker är roligt. Ta hjälp av en coach eller rådgivare som du kan bolla med. Att ta hjälp av en coach har hjälpt mig massor. Bjud även in dina anställda. Det är många ledare som sitter ensamma på sin kammare och inte delger personalen något. Men bjud in de anställda i diskussioner och funderingar, de jobbar ju med det varje dag. Även de vill att det ska gå bra för företaget.
Mia började sköta ekonomin själv
Sedan start har Mia låtit en redovisningsbyrå sköta all ekonomi i företaget. Men för 1,5 år sedan bestämde hon sig för att digitalisera allt mer och ta över det mesta själv.
– Ju mer salongen växte och det blev mer papper, kände jag att jag behövde digitalisera mer. Det kändes som jag drunknade i papper och det blev mycket postande till Piteå, där min byrå finns. I samma veva skulle jag även byta kassasystem och det var viktigt att det skulle synka med ekonomiprogrammet. Jag fick då tips av en bekant som pratade gott om Fortnox, så jag körde på det.
Nu gör Mia det mesta själv men med hjälp av sin byrå. Hennes byrå hade inte jobbat med Fortnox sedan tidigare, men att börja jobba med programmet gick smidigt för båda.
– Byrån hjälper mig mycket med moms och löner. Det är skönt att ha dem i ryggen och kunna ringa om det är något jag är osäker på. Jag har även fått bra support av Fortnox. Att använda programmet sparar mycket tid för byrån och jag sparar själv pengar. Jag skulle gjort detta för länge sedan.
Lägre stressnivå med färre papper
Det blir en hel del fakturahantering i företaget, men det mesta sköter Fortnox.
– Förr kom vissa pappersfakturor hem och vissa till salongen. Nu kommer mina fakturor digitalt och allt bokförs av sig själv på natten i ett niffs naffs. Det är fantastiskt. Man får till exempel förslag på konton och det är det som är så fint med Fortnox. Allt går så himla fort när man bokför, det blir bara lättare och lättare. Just att man slipper fakturorna i brevlådan har tagit ner stressnivån till tusen.
Att ta hand om kvitton tog förut en del av Mias tid, men inte längre. Nu registrerar hon alla på ett kick.
– Vi gör en del småköp och alla de kvitton skannar jag med mobilen. Det var alltid ett gissel innan vi använde Fortnox tjänst. Nu kan alla skanna in direkt i mobilen och det bokförs direkt.
Att Fortnox tagit ner Mias stressnivå råder det inga tvivel om. Att ta hand om företagets ekonomi känns inte längre så tungt.
– Det underlättar vardagen otroligt mycket och det gör stor skillnad. Det blir som ett annat flöde på ekonomin, innan blev det en ojämnare likviditet. Det är mycket lättare att få en överblick på ekonomin nu, avslutar Mia.