Våga ta betalt för värdet du skapar för dina kunder
Hösten 2014
Det var hösten 2014 och jag skulle skicka iväg en faktura på 80 000 kronor plus moms för ett arbete som hade tagit mig två arbetsdagar. Jag skämdes när jag tryckte på skicka-knappen. Så otroligt mycket pengar!
Det gick ett par veckor och fakturan betalades utan knorr. Ett mail poppade dessutom upp från kunden: “Tack för ett grymt arbete, du är bäst.”
Först fattade jag ingenting, en sjukt hög faktura och hen tackade mig. Trög och korkad som jag var så tog det en stund innan polletten trillade ner.
Genom det arbete som jag hade lagt ned hade jag sparat 2,8 miljoner kronor åt kunden. Att det var wow visste jag ju egentligen när jag höll på att jobba – men mina tankar var så starkt förknippade med den tid jag hade lagt ner. Och samtidigt hade jag ju tagit i från knäna när jag fakturerade för min insats. I min värld var det jättedyrt. I kundens värld var det otroligt prisvärt med tanke på vilket resultat de hade fått.
Helt ny syn på hur man kan ta betalt
Den här händelsen förändrade min syn hur vi på Saldo och andra redovisningsbyråer borde ta betalt i grunden.
För vad är det egentligen vi skapar för värde för våra kunder? Till viss del handlar om att leverera moms varje månad, det vill säga helt vanlig löpande redovisning. Men utöver det – vad är det egentligen vi gör ?
Vi ger ju faktiskt hela vår själ till kunden. Dels med all vår kunskap, dels med allt vårt engagemang. Oavsett vilka mål våra kunder har så ger vi dem en betydligt smidigare och tryggare vardag som företagare. Med oss som rådgivare blir det enklare att få de resultat de vill ha och få ihop det berömda livspusslet.
Som redovisningskonsult är det faktiskt ditt huvud du säljer – och det säger sig självt att det inte är billigt.
Fokus på värde istället för tid skapade ett lugn
Att tänka så har underlättat enormt mycket. Det har framförallt skapat ett lugn i hur vi på Saldo jobbar. Varje minut räknas inte längre och det har skapat en jobbvardag där vi inte ens är i närheten av alla de extremt tröttsamma övertidstimmar som vi hade tidigare. Och ja, det har faktiskt också gett en större summa längst ner på resultaträkningen.
Finns det inget som har varit negativt? Ok, ett antal kunder har lämnat oss, men det har i ärlighetens namn oftast varit kunder som har tagit väldigt mycket energi. De har ersatts av nya kunder som istället inser vilket värde vi skapar.
Tack vare Saldos egen resa kan vi ge våra kunder viktig input i hur de ska ta sig an frågan om prissättning.
Mattias Segerbrands bästa tips om prissättning
Om jag ska sammanfatta varför vi på Saldo tycker att den här resan har varit värd allt arbete och fördelarna med att jobba på det här sättet, så kommer här en lista med tips på hur du ska både tänka och göra:
Bli 100% digital. Genom att automatisera redovisningen så får du tid över till dina kunder. Till att vara deras rådgivare, coach och samarbetspartner.
Sätt ett fast pris för den löpande redovisningen. Lägg på 25% på det ni fakturerar för arbetet med den löpande redovisningen i dag och fakturera i förskott.
Ta betalt för värdet – inte tiden. Se över vad du faktiskt gör för arbete åt dina kunder utöver den löpande redovisningen. Tänk igenom vad det kan vara värt för dem och sätt ett pris utifrån det.
Dela upp ditt erbjudande och prissätt de olika delarna. Vad kostar ett bokslut, en deklaration eller budget, hjälp med coronastöd eller att ta fram ett arbetsgivarintyg? Det kan vara både stort smått och bara din egen fantasi sätter gränserna.
Lägg på 25% på alla priser. Ofta sätter man för låga priser i förhållande till det värde man skapar. Lägg på 25 procent på alla priser – då är du rätt ute.
Genom att tänka och göra på det här sättet kan du en gång för alla säga hejdå till timdebitering. Med en prismodell som fokar på värdet av ditt arbete – inte tiden du lägger ner kommer dina kunder garanterat tycka att du levererar en ännu bättre produkt.
Efter några månader frågade jag kunden som fick min faktura på 80 000 kronor (och sparade 2,8 miljoner) vad hen tyckte hade varit ett rimligt arvode. Svarade blev att hen gladeligen hade kunnat betalat minst 500 000 kronor för mitt arbete. Kunden fick bjuda på en middag istället.
Mattias Segerbrand
Kreativ ledare och affärsutvecklare Saldo Redovisning
Vill du läsa mer om Fortnox nyhet, “Byrån peppar byrån”