Fortnox & Extend Commerce löste lagervärdet för 4Dogs
Med ett imponerande sortiment inom pälsvård och utställning har mångmiljonbolaget 4Dogs etablerat sig som en av Sveriges mest personliga webbutiker för hundälskare. Ägarna Maggan Borg, Mats Borg och Cina Bössfall, är alla tre eniga om att deras långsiktiga organiska tillväxtstrategi inte bara har skapat en stabil grund för framgången utan också möjliggjort en trygg arbetsmiljö.
- Vi har växt organiskt, helt med egna medel. Vi har köpt in när vi haft råd, istället för att ta lån, så det finns inte så mycket att betala. Vilket skapar trygghet för alla som jobbar här, säger Maggan Borg.
Det är tydligt att glädje, passion och expertis från kärngruppen har återspeglats i hela företagskulturen. Men det har funnits utmaningar längs vägen.
- Med ett mindre företag funkar det mesta att göra manuellt. Men när företaget växer och omsätter mer krävs effektiva hjälpmedel för att underlätta administrationen, säger Maggan.
Lagervärdet var inte tillförlitligt
4Dogs hanterar dagligen mängder av beställningar. Med en försäljning direkt till konsumenter samt professionella hundfrisörer och grossister blir det stor rörelse på varulagret. Deras tidigare system klarade inte av att hantera lagret korrekt, vilket medförde problem och risker i beräkningarna av lagervärdet. Från att 4Dogs började använda Extend Commerce har deras arbete både effektiviserats och blivit mer tillförlitligt. Nu fungerar allt smärtfritt, från den unika personliga servicen till att snabbt hantera ordrar.
- Ju mer man omsätter desto mer slår det på i varje felprocent och det kan bli stora summor. Förr var det endast vid årsinventeringen vi fick korrekt lagervärde. Nu sköts detta automatiskt och vi ser exakt lagervärde dagligen – vilket kan vara beslutsavgörande, säger Maggan.
Fler uppgifter, kortare tid, minskad felmarginal
Med Extend Commerce kopplat till Fortnox upplever personalen en stor tidsbesparing både i administration och orderflöde. Från kundens beställning till att varorna gått för leverans.
- Redovisningen sköter sig automatiskt, vilket vår byrå tidigare fick spendera en hel del tid med, berättar Kimberly Cato som är kundserviceansvarig och fortsätter. Med det nya arbetsflödet sparar vi upp till en halv dag av administrativt arbete. Tiden använder vi istället för att fokusera på kundkontakt, kundnöjdhet och hela kundupplevelsen.
De nya systemprocesserna har öppnat upp för framtiden. Nu planerar 4Dogs att utöka med bland annat kattillbehör. Och även om det är liknande varor kommer mycket att skilja i administration och hantering.
- Vi har fått tid till annat och kan fördela uppgifterna på ett betydligt mer effektivt sätt. Det är nästan som att vi har en helikoptervy över hela verksamheten. Kontrollen som vi har på lagervärdet nu går inte att jämföra med tidigare. Vi hanterar fler uppgifter på kortare tid, vilket öppnar nya möjligheter. Med smarta lagerplock- och skanningsfunktioner har vi också minskat felmarginalen i hanteringen, berättar Cina Bössfall.
Teamet på 4Dogs har känt sig trygga med Extend Commerce från start. Och märkte redan vid första mötet att det var ett företag med full koll – ett företag att växa tillsammans med.
- Vi är så nöjda med Extend Commerce, både i onboarding och i kundsupporten efteråt, berättar Maggan. För oss är kundservice viktigt när vi väljer partners och därför kan vi till hundra procent rekommendera både Extend Commerce och Fortnox, avslutar Cina, Kimberly och Maggan enhälligt.
Få full kontroll på dina försäljningskanaler, lager och affärer
Genom att koppla Extend Commerce till ditt Fortnox kan du fortsätta växa och utveckla din affär. Du har full koll på ekonomin i Fortnox och övriga affärsprocesser i Extend Commerce. Lösningen kan ge en tillväxt genom att exempelvis växa in på nya marknader, sätta upp flera lager eller addera multipla säljkanaler.