Fastpris för redovisningsbyrån: “En mix är det bästa”
Skapar värde i det digitala
Fastpris är också en viktig pusselbit för att skapa värde i den digitala eran. Funktionalitet som automatiserar manuella arbetsmoment frigör tiden som krävs – och gör det lättare att bedöma hur lång tid ett visst jobb tar. Det underlättar sin tur att det blir korrekta priser.
Allt det där vet de allra flesta av er redan. Inte desto mindre kan resan eller klivet till fastpris vara utmanande. Hur ska man tänka? Hur gör man? Det “enkla” svaret är: det beror på.
1. Vilka är dina kunder?
Det beror på vilka kunder du har. Nystartade? De som har hållit på ett tag, men är nöjda som det är? De som vill utvecklas och ta bolaget vidare? Om byrån inte redan har nischat sig mot en viss grupp av företag så är det oftast en mix av ovanstående.
Gör en tidslinje för varje kund, börja med vad de är idag och vart de vill komma. Några hårda fakta att förhålla sig till är:
att nya kunder och deras behov är svåra att både tids- och kostnadsuppskatta eftersom de kan ändra sig snabbt
att efterfrågan på rådgivning ser olika ut beroende på var kunderna är i sin respektive företagsresa
att utrymmet för mer kvalificerad rådgivning ökar ju längre kunderna har kommit på sin företagsresa
2. Vilken kompetens behövs? Och vilken har ni på byrån?
Vilken kompetens som finns på byrån kan också påverka övergången till fastpris. Kvalificerad rådgivning kräver sina kvinnor och män, och man behöver därför fundera på om kompetensutveckling är den rätta vägen. Eller om man ska anställa nya kollegor, eller ta in externa konsulter? Idag finns det många olika vägar till kompetensen.
Om man ska säga något generellt om fastpris så är det att en mix är det bästa – att sätta fasta priser på viss service som en bas och köra löpande räkning för det andra. Då slipper både byrån och kunderna oförutsedda kostnader och ni på byrån kan parera utmaningen med att tidsuppskatta och prissätta alla tjänster.
3. Har du stenkoll på vad ditt system kan?
En annan sak på temat “det beror på” är vilket ekonomisystem byrån har. Dagens system är som bekant smarta och du bör undvika att ta betalt av dina kunder för sådant som tekniken kan hantera. Har du inte koll på vad ditt system faktiskt kan göra, riskerar du också att missa saker som skulle kunna ingå i ditt fastpris.
Båda parter ska känna sig nöjda med upplägget. Så fråga dig själv hur mycket du gör i förhållande till systemet och räkna inte bort dig.
4. Framtiden är automatiserad
Att ha koll på systemets potential är inte bara viktigt här och nu. Automatiserad bokföring, där myndigheter som Skatteverket och Bolagsverket hämtar avstämd och korrekt data direkt från systemet, är ingen framtidsutopi. Framåt kommer redovisningskonsulter inte heller lägga tid på att kolla transaktioner på bankkontot eller bokföra skattekontot.
Ett viktigt tips för att framtidssäkra byrån är därför att jobba så automatiserat som möjligt och ta betalt för kontrollen istället för själva utförandet.
Mer om fastpris i nästa nummer av Fortnox Magazine!
I nästa nummer av Fortnox Magazine har vi intervjuat två redovisningsbyråer om deras resa mot fastpris och hur de har gjort. Håll utkik.
Lycka till i resan mot fastpris!
Pia Eriksson, affärsutvecklare på Fortnox