Kundberättelser|Partners

Publicerad: 4 oktober 2024|Senast uppdaterad: 22 oktober 2024

Färre fel och inga oväntade kostnader med Fortnox och Shiplink

Företaget Fröyja grundades av hudterapeuten Joanna Ahlbom, med syfte att förbättra både hudhälsan och den allmänna hälsan. De har utvecklat en funktionsdryck som innehåller synbiotika (pro- och prebiotika), vitaminer och mineraler. Dessutom är drycken vegansk, fri från både koffein och socker, och tillverkas i Sverige.

– Det var kul att bygga upp ett företag, men stressen fanns där. Ju fler ordrar vi fick in, desto mer arbete blev det. Att manuellt boka frakter började bli problematiskt, säger Joanna Ahlbom, grundare av Fröyja.

Manuellt arbete skapade extra kostnader 

När företaget var nystartat och ordrarna färre, fanns det tid att dubbelkolla allt. Men när bolaget växte och ordrarna blev fler så ökade tidsbristen. Att manuellt skriva in mottagarens fraktuppgifter blev både tröttsamt och tidskrävande. 

– Det var lätt att göra misstag som ledde till dyrare fraktkostnader, genom returer eller extra avgifter för manuell hantering hos fraktbolagen, berättar Joanna Ahlbom. 

– När vi kopplade vårt Fortnox med Shiplink överfördes kundernas, det vill säga mottagarnas, data direkt till Shiplink. Många fel försvann plötsligt. Vi kunde inte eliminera fel som kunderna själva gör vid beställning, säger Joanna Ahlbom och fortsätter, men det blev enklare att hantera dialogen med kunderna när felen uppstod. Man kan inte skydda sig mot allt, men det är underbart att slippa många egna misstag. 

Med färre fel minskade de oväntade kostnaderna, och kunderna upplevde att deras leveranser kom i tid, precis som det ska vara. Fröyja kan nu i sin helhet spara tid på att slippa boka frakt manuellt. Detta tack vare Fortnox överföring av mottagarens uppgifter, i kombination med Shiplinks smarta system. Istället fick de möjlighet att fokusera fullt på sin verksamhet. 

En dedikerad fraktavdelning

Shiplink fungerar som din egen dedikerade fraktavdelning. Med en smidig bokningsprocess anger du enkelt mått, vikt och postnummer. Shiplink förhandlar avtal, utforskar nya frakttjänster, granskar villkor och ställer krav på transportörer. Systemet väljer det mest lämpliga fraktalternativet för ditt gods - och till bäst möjliga pris. 

Integrationen med Fortnox är sömlös och du kan blixtsnabbt koppla ihop fraktavdelningen med ditt företagskonto. Du ökar antalet nöjda kunder genom att undvika misstag och flyttar dessutom orderdata både snabbare och tryggare. 

Fröyja höjer kundsupporten

– Vi fick mycket hjälp från Shiplinks kundservice, både med integrationen och med råd om emballage och rutiner. Det är bara att lyfta på luren så får du snabba svar och goda råd, avslutar Joanna Ahlbom. 

Shiplink har skippat chatbotar och satsar istället på en personlig kundservice. De erbjuder snabb hjälp av kunnig personal som står redo att underlätta för dig. Ditt gods bevakas dagligen för möjlighet att ingripa direkt om det skulle uppstå ett problem.


Vill du också spara tid och slippa manuell frakthantering? Läs mer om integrationen här >