Fakturaservice sparar tid åt Clean Drink
För tre år sedan bestämde sig bröderna Sebastian och Hugo Kvissberg att starta ett företag ihop. Bröderna hade en stark vilja att göra något ihop och som gamla idrottsmän såg de alla möjligheter, men inga hinder.
– Vi hade absolut ingen aning om vad vi gav oss in på. Traditionsmässigt ska man ha väldigt mycket kapital och ett nätverk när man går in i denna konkurrensutsatta kategori. Utöver det ska man självklart ha ett starkt varumärke. Vi hade inget av det. I princip hade vi bara pengar till den första satsen med funktionsdricka, berättar Sebastian.
Att det var funktionsdricka som bröderna skulle satsa på var självklart eftersom bägge är gamla idrottsmän. Sebastian har spelat basket på hög nivå, medan Hugo först spelade ishockey innan han bytte bana och blev en av de bästa i Sverige på crossfit.
Nyttiga ingredienser
– Vi säljer funktionsdricka vilket innebär att drycken uppfyller en funktion. Vår innehåller vitaminer, mineraler och aminosyror. Sedan har vi tagit bort sådant som vi inte vill ha i vår dricka, som konserveringsmedel, socker, färgämne och taurin.
När bröderna lanserade sin “clean drink” var de först med att producera allt i Norden och att vara en helt vegansk funktionsdryck. Efter deras lansering har fler företag följt efter och tagit bort taurin och börjat gå mer mot vegansk dryck. Företaget Clean Drink fick en stark start då de lyckades skapa en viss hype med bra marknadsföring. Men efter två månader när alla hade smakat sin första burk dog försäljningen. Bröderna hade tänkt att ett hälsosamt recept var det enda som behövdes och helt glömt bort att det även måste smaka gott.
– Det var som att få en käftsmäll. Det kändes som att vi hade två val, antingen ge upp eller försöka igen. Lösningen blev att fortsätta, men i betydligt mindre skala samtidigt som vi utvärderade och utvecklade smaken. Genom att endast sälja via några få affärer och gym kunde vi få feedback från kunder utan att alltför många smakat.
En smakstart
När smakerna satt började resan mot att ta sig in i Pressbyråns och 7-elevens sortiment. Efter hårda förhandlingar och med hjälp av en modig kategoriansvarig fick de tillslut chansen. Därefter gick det snabbt, det hårda jobbet med att få till smakerna och varumärkesbyggande bar frukt. De blev nominerade till både årets produkt och företag på 7/11 och fick även chansen att komma in på ICA.
– Känslan när ICAs besked kom är obeskrivlig. Lyckan var ett faktum. Men vi är inte nöjda än. Vi har höga ambitioner och i år fick vi chansen att komma in på Axfood.
När ett företag växer så snabbt som Clean Drink gjort, går det inte alltid att anställa i den takt man behöver. För att kunna fokusera på produktutveckling och se till så att deras funktionsdryck inte bara är bra för kroppen, utan även en smakupplevelse har Sebastian valt att använda sig av fakturatjänster.
Sedan ett halvår tillbaka använder de sig av Fortnox Fakturaservice. Att det blev Fortnox var mycket en tillfällighet då Sebastian dels fick tjänsterna rekommenderade och dels kom i kontakt med dem när han var nere hos samarbetspartnern Växjö Lakers. Redan efter några månader är Sebastian så nöjd med tjänsten att han rekommenderat den till andra.
– Fakturaservice underlättar väldigt mycket för mig. Jag slipper skicka ut fakturor själv och kontrollera när de blir betalda. Jag slipper också jobbet med att jaga företag som inte betalar. En annan bra sak är att jag alltid kan ringa Fortnox och få hjälp, säger Sebastian.
Vad är det bästa med Fortnox Fakturaservice?
– Att vi sparar tid och kan koncentrera oss på annat som skapar värde för oss.
Så här fungerar Fortnox Fakturaservice:
Med Fakturaservice ser Fortnox till att fakturan skickas ut på önskat sätt, digitalt eller per post, och hanterar eventuella påminnelser och inkasso. När fakturan sedan betalas registreras och bokförs den i Fortnox – helt automatiskt.