Bokföring|Driva Företag|För redovisningsbyrån

Publicerad: 17 april 2024|Senast uppdaterad: 29 april 2024

Edit Künstlicher: “Förutsätt aldrig att vi har koll, för vi förutsätter att ni har det”

Foto: Maria Ostlin
På daglig basis läser vi om bolag som går i konkurs. Statistiken gällande konkurser är rekordhög. Enligt Tillväxtanalys gick 1110 företag i konkurs under januari 2024 vilket är en ökning med 57 procent jämfört med januari 2023.

Enligt siffror från UC löper ca 16000 bolag hög risk att gå i konkurs under 2024. Det här kanske låter som dystra siffror och det är det. Men för dig som redovisningskonsult är det en enorm möjlighet att göra skillnad för bolag som har skygglappar på sig och ser varningstecken för sent. 

Entreprenörer har ofta stort fokus på sin produkt och leverans, men mindre fokus på admin. Det är därför vi anlitar redovisningskonsulter. Vi behöver folk runt oss som har koll på läget och hytter med näven i bordet INNAN vi tar dåliga beslut. En serie dåliga beslut kan vara avgörande för om bolaget överlever och arbetstillfällen kan räddas. 

Bara i min närhet har fyra entreprenörer fått klappa igen och ansöka om konkurs under senaste kvartalet. Ingen av dem är lata, slarviga eller ointresserade. Men en rad av faktorer som påverkade likviditeten i deras bolag blev till slut spiken i kistan. 

Jag har själv drivit mitt konsultbolag i dryga tio år och för första gången sedan starten, hade jag under hösten 2023 två kunder som var sena med betalningen. Eftersom jag följer med i nyhetsflödet, vilket är en del av mitt jobb, så snappade jag snabbt upp dessa sena betalningar. Men det var inget som mina redovisningskonsulter reagerade på. De kopplade inte ihop risken om 2 av 10 kunder plötsligt inte kunde betala sina räkningar. För små bolag kan snabbheten att uppmärksamma avvikelser snabbt göra skillnaden för överlevnad. 

Här kommer ditt engagemang och slutledningsförmåga som ”siffernisse” in. För alla entreprenörer hänger inte med på inflationssiffror och ränteprognoser. Du har troligen en förmåga att se saker som inte vi företagare inte ser förrän mycket senare. Du har möjligheten att guida oss till att göra smartare val. Vi anlitar er för att vi vill omge oss med proffs som har koll när vi inte har det. 

För att ha koll så krävs det att man lär känna sin kund på riktigt – inte bara kundnummer, organisationsnummer och räkenskapsår. Nej, här pratar vi drömmar, förväntningar och utmaningar. Tillsammans kan vi då väja undan skutan innan isberget gör hål i skrovet. 

Edit Künstlicher är varumärkesstrateg och grundare av PR-nätverket editK samt podcasten I huvudet på en entreprenör.

Fortnox Byråpartner
Allt för redovisningskonsulten

Öppna dörren till effektivare samarbeten och nya affärer. Med Fortnox får du och din redovisningsbyrå en samlad överblick över dina kunder, uppdrag och allt som behöver göras.

Prenumerera
Prenumerera på vårt Nyhetsbrev

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.