Publicerad: 12 november 2024

Byråer kan vara en positiv kraft i klimatomställningen

Rebecka Carlsson är hållbarhetsentreprenör, författare och föreläsare inom exponentiell klimatomställning. Här berättar hon varför redovisningsbyråer kan vara en hävstång när det gäller hållbarhet. Hon delar också med sig av tips på hur redovisningskonsulter kan hjälpa företag att komma i gång med sitt hållbarhetsarbete.

För att nå Parisavtalet och FN:s vision om en klimatneutral världsekonomi 2050 behöver utsläppen av växthusgaser minskas exponentiellt. Det betyder att världens totala utsläpp måste halveras vart tionde år med start från år 2020. I den rika världen, som står för merparten av utsläppen, behöver halveringen ske vart femte år. Men utsläppen minskar inte exponentiellt – de minskar faktiskt inte alls idag. De ökar.

Positiv kraft

Rebecka Carlsson är entreprenör, författare till boken Exponentiell klimatomställning: hur vi kan stoppa klimatförändringarna tillräckligt snabbt & hur du bygger pionjärt hållbara företag och har jobbat som politisk sakkunnig på Miljödepartementet. Hon menar att byråer kan vara en hävstång för företagens hållbarhetsarbete.

– De jobbar nära och kan göra stor skillnad. Även om kunderna inte efterfrågar rådgivning kring hållbarhet idag, kommer de att göra det framöver. Efterfrågan ritas om snabbt och den ökar när det gäller mer hållbara produkter och tjänster. Framtidens medarbetare vill jobba i organisationer som jobbar aktivt med hållbarhet, och förr eller senare kommer fler företag påverkas av klimatförändringarna.

Mängder av data

Ett annat skäl för byråerna att ta sig an de här frågorna för sig själva och sina kunders räkning, är den ökande tillgången på hållbarhetsdata som EU:s direktiv för hållbarhetsrapportering CSRD tvingar allt fler företag att plocka fram.

– Data och relevanta nyckeltal är en förutsättning för att kunna guida och verifiera att företagens insatser faktiskt bidrar till att minska klimatavtrycket. Redovisningskonsulter har ofta ett långsiktigt samarbete och god helhetsbild av ett företag. Därmed har de goda förutsättningar att även hjälpa till att få rätt hållbarhetsstrategier på plats, säger Rebecka. 

Företagen är motorn

CSRD handlar i grunden om att standardisera företagens hållbarhetsrapportering. I redovisningsbranschen har det pratats om direktivet som ännu ett i raden av regelverk för byråer att hålla koll på och stötta sina kunder i. Men Rebecka Carlsson menar att man behöver tänka betydligt större än så.

– EU vill att företagen är en motor i hållbarhetsomställningen och det är på många sätt en game changer. Att hållbarhetsrapportering ska bli lika jämförbar som den ekonomiska rapporteringen är nytt och en viktig signal. Det är också en fantastisk möjlighet för byråer att vara den där positiva kraften. Att inte tänka på hållbarhetsrapportering som något man “bara” checkar av en gång om året för att man måste. Att det i stället genomsyrar rådgivningen och byråns erbjudande. 

– Genom att lägga olika data på varandra eller samköra den i olika system kan man hitta strategier och råd som innebär att kunderna både kan stärka sin affär och bli mer hållbara. Det är en ovärderlig möjlighet för konsulter att ligga steget före sina kunder och skapa större värde, säger hon.

Bättre beslutsunderlag

En annan unik aspekt av CSRD är principen om dubbelmaterialitet. Det innebär att företag som omfattas ska rapportera både hur den egna affären påverkar olika hållbarhetsfaktorer – och hur den egna affären i omvänd ordning påverkas av samma faktorer.

– Även detta ger konsulter bättre förutsättningar att ge mer kvalificerad rådgivning. Genom en bättre omvärldsanalys kan de ge sina kunder ännu bättre beslutsunderlag, säger Rebecka.

Aldrig för sent

Begreppet exponentiell klimatomställning är inspirerat av teknikens värld och Moore’s lag. Den beskriver kraften i de senaste decenniernas teknikutveckling. I en hisnande takt har olika tekniker utvecklats, skalats upp och påverkar idag väldigt många människor, deras beteenden och sociala rörelser. Viktigt nu, enligt Rebecka, är att utveckla hållbarhetslösningar som ”skalar” och snabbt tar utvecklingen i rätt riktning, och hon menar att det är fullt möjligt.

– Samtidigt som det finns hopp så finns det många kurvor som pekar åt helt fel håll idag. Vi närmar oss också en punkt där ytterligare ökning av jordens medeltemperatur kommer att medföra stora konsekvenser för oss alla. Men det är aldrig för sent att göra allt man kan, och det är det mindsetet konsulter och byråer måste ha för att kunna bidra till att minska klimatavtrycket, avslutar Rebecka Carlsson.

Så kan du hjälpa dina kunder i gång med sitt hållbarhetsarbete

  1. Fråga vad de redan gör inom hållbarhet och vad de skulle vilja göra i framtiden. Identifiera vilken förflyttning de vill göra, vilken position de vill ta och hur de kommer dit.

  2. Använd standardiserade mallar för hållbarhetspolicies och andra dokument. Naturskyddsföreningen har till exempel tagit fram sådana.

  3. Om du har kunder som är underleverantörer till stora bolag som redan idag omfattas av CSRD, är det viktigt att föra dialog med dem om deras behov av rapportering.

  4. Utveckla förmågan att dra ut kurvor för olika trender som ritar om dina och kundernas förutsättningar. Från teknologier till hållbarhetstrender och geopolitiska trender, för att nämna några. Hur bedömer du att olika trender kommer att utvecklas på 1,5,10 eller 20 års sikt? Och vad händer när dessa trender sammanfaller? Vilka insikter ger det om vad vi bör utveckla mer idag?

  5. Läs in dig på CSRD och grunderna inom hållbarhet för att kunna ge bättre rådgivning även inom detta område. 

Fortnox Byråpartner
Allt för redovisningskonsulten

Öppna dörren till effektivare samarbeten och nya affärer. Med Fortnox får du och din redovisningsbyrå en samlad överblick över dina kunder, uppdrag och allt som behöver göras.

Prenumerera
Prenumerera på vårt Nyhetsbrev

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.