By Cloetta hittade rätt lösning tillsammans med Fortnox
Cloetta har i dagsläget tre egna butiker där de säljer sina produkter – klassiker som Kexchoklad, Plopp och Polly. Den nyaste butiken är By Cloetta Malmö som öppnade våren 2020, och som i april 2021 dessutom kompletterades med en webbshop. Anledningen var att många företag ville köpa på faktura och få godsakerna levererade.
Vägen till en väloljad webbshopslösning var dock inte spikrak.
– Vårt största behov var att kunna hantera och fakturera ordrar från webbshoppen så enkelt som möjligt. Vi startade med en lösning från en annan leverantör, men den fungerade inte som förväntat. Efter en rekommendation från Briqpay tog vi därför kontakt med Fortnox, säger Emma Axgart, Brand- & Category Manager på Cloetta.
Fakturering som sparar resurser
By Cloetta Malmö skaffade Fortnox-programmen Bokföring och Fakturering samt en integrationslicens och kopplade på Briqpay, som levererar betallösningen till webbshoppen. I uppstarten satte de tillsammans med Fortnox och Briqpay upp flödet efter sina behov. När kunden lägger en order i webbshoppen skapas fakturan automatiskt i Fortnox. Med ett knapptryck godkänner och skickar butiken iväg fakturan med fakturaköp via Fortnox Finans – vilket innebär att de får betalt för fakturan inom ett dygn.
– I det stadiet vi är nu, är det väldigt smidigt. Vi lägger minimalt med interna resurser på faktureringen tack vare kopplingen till webbshoppen och de finansiella tjänsterna. Och vi kan själva logga in och skapa fakturor till de kunder som inte beställer via webbshoppen utan besöker oss i någon av våra tre butiker, säger Emma.
“Framåt ska Fortnox vara med”
Försäljningen till företag, det som brukar kallas B2B, ska växa långsiktigt. Och butiken i Malmö säljer redan nu till företagskunder i hela landet. Tack vare Fortnox kan även Cloettas andra butiker fakturera sina företagskunder, då faktureringen kan gå genom By Cloetta Malmö. Nu pratar de dessutom om att implementera Fortnox i sina andra butiker.
– På resan framåt ska Fortnox vara med, vi har inga andra planer, säger Emma.
Emma säger att det absolut bästa är att de inte behöver säga nej till några affärer eftersom de nu kan fakturera sina företagskunder – och att det på köpet är så smidigt.
– Supporten har varit riktigt bra, och allting har fungerat klockrent från start. Jag har bara positiva upplevelser och vi är supernöjda. Nu ser vi fram emot hösten och julen; vi hoppas att det kan bli stort för butiken.
Spara tid med smarta kopplingar
En integration innebär att du kopplar samman Fortnox med något av dina för- eller eftersystem, till exempel ett e-handelssystem eller arbetsordersystem. Information överförs sömlöst mellan systemen – och du sparar tid på att slippa dubbelarbete.