Alla har vi varit små
– Jag började i februari 2005. När jag klev in genom dörrarna för första gången var det som Fortnox första säljare. På den tiden var vi bara fem personer och det hände otroligt mycket varje dag, det var bara att hugga i och börja bygga upp en struktur från grunden. Min första uppgift blev att ringa kalla samtal till Sveriges alla frisörer. Vi mötte otroligt mycket motstånd i början, folk ifrågasatte kraftigt att man kunde ha sin bokföring på internet, säger Johan.
Första kunderna blev ambassadörer
Trots en lång uppförsbacke lyckades de hålla lågan och arbetsglädjen uppe. Det fanns en mycket stark tro på affärsidén, och till grundaren Jan Älmeby som redan hade framgångsrika affärsidéer bakom sig.
– Vi var ett härligt gäng som hade väldigt roligt tillsammans, vi hade en otrolig drivkraft framåt. De jobbiga kalla samtalen blev också starten på något bra. Det började komma in ordrar då och då, men det var till största delen negativa samtal. Det här ledde till att vi ibland ringde upp de kunder vi hade, och det var skönt att höra att de var väldigt nöjda. Det här mynnade ut i att våra allra första kunder blev våra vänner och ambassadörer. Ju mer vi funderar på vår payoff ”Småföretagens bästa vän” nu, desto mer känner vi att den stämmer överens med hur tankarna gick från allra första början.
Fick en skjuts av internetbanken
2010 började det äntligen lossna för Fortnox, samma år som internetbanken slog igenom. Det gav affärsidén en trovärdighet – kunde man ha sina bankaffärer på internet kunde man kanske ha sin bokföring där också.
– Vår grundare ligger alltid steget före. Han insåg tidigt att allting skulle hamna på internet framöver, även bokföring. När han kom på det här var han på ett annat bolag som just då inte trodde på idén. Han vågade kliva av och satsa, och drog igång Fortnox.
Vill behålla entreprenörsandan
Företagskultur är något som ligger Johan varmt om hjärtat. Fortnox har haft en snabb tillväxtresa under de senaste åren och har idag ca 220 anställda i koncernen.
– Allting börjar inifrån, det är företagskulturen som sätter prägeln på bolaget. Det blir allt svårare att behålla mentaliteten som vi haft från början desto fler vi blir, och mycket viktigare att jobba aktivt med att sprida den. Jag drar en föreläsning för alla nyanställda om bolagets historia och utveckling, det är viktigt att förmedla till alla anställda var vi kommer ifrån och vad vi står för. När vi var få smittade kulturen och mentaliteten av sig på ett annat sätt. Vi har många ambassadörer internt som brinner för företaget och det vi står för, det hjälper till att bevara kulturen.
– I takt med att bolaget växer finns det även en risk att entreprenörsandan försvinner lite. Därför gäller det att fortsätta våga testa saker. Det är förstås en nödvändighet att bli mer strukturerad, med mer organisation och struktur kan man göra bättre saker. Men vi har kommit långt för att vi slängt ut massor av bollar, under resans gång har vi vågat testa oss fram. Vissa saker har fungerat och andra inte. Det går inte att vänta på den perfekta lösningen, hade vi gjort det hade vi aldrig varit där vi är idag.
Vad kännetecknar företagskulturen som genomsyrar Fortnox?
– Jag brukar säga att det viktigaste för mig är att mina anställda känner sig uppskattade och mår bra på jobbet, att vi trivs tillsammans. Då kommer idéerna, arbetsglädjen och energin med på köpet. Här har vi ofta glimten i ögat och nära till skratt. Även under möten finns möjligheten att skratta lite emellanåt fast vi pratar om viktiga saker, vilket jag tror ger både mötet och affären en kick framåt. Det sätter en guldkant på tillvaron och är något våra samarbetspartners uppskattar mycket.
Slutligen – ditt bästa tips till den som vill starta företag?
– Våga chansa, testa saker hela tiden, det är så man kommer framåt och lär sig. Tro på din affärsidé, ha mycket kärlek till ditt bolag och dina kollegor, och satsa på en företagskultur som genomsyras av glädje och omtanke.