För redovisningsbyrån

Publicerad: 30 september 2022|Senast uppdaterad: 3 oktober 2022

Därför valde BDO molnlösning från Fortnox för sin lönehantering

Allt fler redovisningsbyråer väljer Fortnox Lön. – Vi vill ha den bästa lösningen för både kunder och medarbetare, säger Ulrika Scheffer, affärsutvecklare och projektledare på revisionsbyrån BDO.

Smart funktionalitet, förmåga att växa och utvecklas samt att mjukvaran lever upp till BDO:s högt ställda, globala krav på datasäkerhet gjorde att BDO valde webbaserade Fortnox Lön som ett av sina standardsystem.

– Vi jobbar med Fortnox inom den löpande redovisningen och det är effektivt att även kunna hantera löner i samma plattform. Vi vet att Fortnox är en leverantör som både vill och kan utvecklas tillsammans med oss, säger Ulrika Scheffer.

– Vi upplever att vi har en unik situation där vi tillsammans identifierar och utvecklar funktionalitet som vi ser att vi och marknaden har behov av.

Nöjda kunder

BDO har landets nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som mäter kundnöjdheten i revisionsbranschen. Byrån har cirka 20 kontor runt om i landet och hjälper företag med affärsrådgivning, skatt, redovisning och löner.

För BDO är det viktigt att hela tiden jobba med nya lösningar som är bra för kunderna.

– Men vi vill också ha rätt verktyg för att kunna vara en attraktiv arbetsgivare, det är minst lika viktigt. Medarbetarna är vår absolut viktigaste tillgång.

“Jättebra samarbete”

Fördelen med webbaserat är att det blir ett snabbt och sammanhängande flöde. De anställda kan rapportera avvikelser direkt i appen.

– Företagare och anställda som i dag tidredovisar på papper, eller rapporterar in i BDO:s portal, kommer att kunna göra det direkt i mobilappen.

– Vi har idag ett fint och nära samarbete med våra kunder. Med det nya verktyget kommer vi att få ett ännu bättre arbetsflöde, där vi delar samma information och den löpande dialogen kan ske ännu smidigare. Det här är något som vi tror att våra kunder kommer uppskatta.

Identifiera rätt kunder

Första steget i processen att introducera Fortnox Lön som ett av våra standardsystem har varit att välja rätt kunder och flytta över dem, säger Ulrika Scheffer.

Fortnox Lön hanterar de flesta förekommande löneuppgifter och med tiden kommer det att passa fler kunder, även de med fler och mer komplexa delar.

– Den utveckling som vi har sett i programmet under de senaste två åren gjorde att vi valde Fortnox Lön.

Internutbildning

I nästa steg väntar internutbildning för BDO:s anställda.

– Vi vill säkerställa att våra medarbetare har god kännedom om hur man startar upp och hanterar lönerna löpande, så att de sin tur kan hjälpa kunden igång. I huvudsak handlar det om ett arbete som vi gör – kunden kommer att bli minimalt påverkad.

Enkelt, roligt och tryggt

Det roligaste med Ulrika Scheffers jobb är att göra det enkelt, roligt och tryggt för alla, säger hon.

– Jag brukar säga att jag gillar att förbättra. För våra kunder och för oss på byrån.